بهمن در زبان فارسی افغانستان دَلو، یازدهمین ماه سال خورشیدی است و در گاه شماری رسمی ایران و افغانستان همواره ۳۰ روز دارد و از روز ۳۰۷م سال آغاز شده و در روز ۳۳۶م سال پایان می یابد.

    بهمن دومین ماه فصل زمستان است.برج فلکی بهمن‌ماه برج دلو (آبریز) است که یازدهمین برج فلکی از دائرةالبروج است. نماد برج بهمن، آبریز در انگلیسی (Aquarius) نامیده می‌شود. عنصر این برج هوا است.در گاه شماری رسمی ایران نام این ماه از نام ماه یازدهم گاه شماری اوستایی نو برگرفته شده است.

    در گاه شماری زرتشتی دومین روز هر برج نیز بهمن نام دارد و در بهمن‌ روز از بهمن ماه، جشن بهمنگان برگزار می‌شود. ایزد این ماه امشاسپندبهمن است.امشاسپندبهمن، در اسطوره های ایرانی و زرتشتی، نخستین و والاترین امشاسپند و سردمدار امشاسپندان است.

    او ایزد نگهبان مردم، چراگاه ها و چارپایان است و هومن نزدیک ترین امشاسپند نزد اهورا مزدا است. 

 

 

خصوصیات کلی متولدین ماه بهمن‌ :

سمبل : آب گیر

سیاره : زهره

عنصر : هوا

روز اقبال : چهارشنبه

اعداد شانس : 1 و 7

سنگ خوش یمن : یاقوت ارغوانی

رنگ : آبی

عضو آسیب پذیر : مچ و ساق پاها

حیوان : پرندگان درشت اندام

    اگر عاشق متولد بهمن باشید با تمام وجود عاشق شما خواهد شد تنها نکته ایی که باید از آن دوری جویید این است که بر سر راه پیشرفت او قرار نگیرید. او عاشقی صادق است. دیر عصبانی می شود. آزار دهنده نیست. برنامه های خودش را دارد. هرگز تغییر نخواهد کرد. اگر نتوانید خود را با ایده های گوناگون مذهبی، فرهنگی و اجتماعی او هماهنگ کنید هرگز شانسی برای دستیابی به عشق پایدار او نخواهید داشت.

    بسیار حساس، استوار و ثابت قدم، واقعاْ عاقل و تودار، بدون ریا و تزویر، انسان واقعاْ خوب، دانا، خونسرد، رك گو، روی خودش بیش از دیگران حساب می كند، مستقل، منطقی، عاشق بشریت و انسانیت، فكر دیگران را می خواند، ثابت قدم، آرامش دوست، كمك رسان، راحت زندگی می كند، پرسه زدن را دوست دارد، دارای حس ششم قوی، علاقه مند به دوستان، آزادی خواه، بلند پرواز، رام نشدنی، هر جا برود بر می گردد، جاه طلب، از اقرار به گناه منزجر است، دوستان بسیار زیادی دارد، رازدار و تودار، اجتماعی، تا حدودی خودخواه و مغرور، انتقاد را قبول ندارد،

    فرشته خو، از تعریف لذت می‌برد، راه و روش خود را به طور دائم تغییر می دهد، مزایا خود را به خاطر دیگران به خطر می اندازد، سخاوتمند مخصوصا در دوستی، دوستی او عمیق و شكوهمند است، ولخرجیش از روی عقل است، خوش قلب و مهربان، كم حافظه، بهترین مشاور، پرحركت و بی‌قرار، كم علاقه به اصول سنتي و قدرشناس .

 

مرد متولد بهمن

مرد متولد بهمن دارای دوستان زیادی است، از اقرار به نقطه ضعف های خود منزجر است، حسود و سوءظنی نیست، هارت و پورت و هیاهو دارد، کند در ازدواج است، در بیماری وسواسی است.

مرد متولد بهمن نباید انتظار داشته باشید که در امور عشقی رفتاری مشابه مردان دیگر داشته باشد، یک چنین انتظاری از یک چنین مردی بدون شک موجب نا امیدی شدید شما خواهد شد. وقتی پای دوستی در میان است، شما می توانید به طور نامحدود روی او حساب کنید، اما عشق برای او چیز دیگری است. رفتار یک پسر جوان متولد بهمن با شما در هیچ صورتی مشابه رفتار پسران دیگر نیست، این رفتار ظاهرا چنان است که یقین دارید کوچک ترین علاقه ای به شما ندارد و آن وقت یک روز ناگهان می بینید که از شما خواستگاری می کند، دلیل آن هم خیلی ساده است، آن ها حتی با بدترین دشمنان خویش حرف خود را با جمله: «ببین دوست من» شروع می کند، برای ایشان هر رابطه ای دارای یک قاب بزرگ دوستی است، اما هیچ بعید نیست که در میان این قاب های بزرگ یکی دارای یک قاب مضاعف به اسم عشق باشد .

    اغلب مردان متولد این ماه خودخواه و مغرور هستند، اما دقت کنید که این نقص را به رخ شان نکشید زیرا به هیچ صورتی نمی توانند انتقاد را تحمل کنند و این ضعف چنان در ایشان شدید است که اگر فرشته ای را که خود در نظر دیگران ساخته اند، بشکنیم، به کلی اعتماد به نفس خود را از دست می دهد. مرد متولد بهمن به عبارت دیگر به صورتی غیر عادی افکاری در سر می پروراند که اصلا عملی نیستند و به این دلیل در طول زندگی راه و روش خویش را مرتبا تغییر می دهد .

    آلرژی یکی دیگر از نقاط ضعف اوست تا حدی که اگر روزی به شما گفت نگاه کردن به لوازم آرایشی که به کار می برید، موجب کهیر زدن او می گردد؛ تعجب نکنید، طبیعی است که یک چنین آدمی این همه حساسیت در مقابل عوامل خارجی می تواند موجب سر درگمی پزشک نیز بشود.

    مردی که در بهمن ماه به دنیا آمده قادر به بازگو کردن احساسات عاشقانه خود نمی باشد و این بی تجربگی گاهی از جانب جنس مخالف سوء تعبیر می گردد. او هرگز به شما یک پالتوی شیک و یا یک انگشتر الماس هدیه نخواهد داد، اما زندگی با او بدون پالتو و یا یک انگشتر الماس هم می تواند مسحور کننده باشد. بدترین خصلت او از نظر زبان این است که بر خلاف متولدین خرداد، مرداد، مهر و دی به این آسانی ها تن به ازدواج نمی دهد و بسیاری از ایشان تا ایام میان سالی خود را از قید و بند ازدواج بر کنار نگاه می دارند. اگر در ازدواج خیلی محافظه کار است. در عوض در دوستی سخاوتمند است و دوستی های او گاه شکوهمند و بسیارعمیق است که به آسانی با عشق اشتباه می گردد. به همین جهت زن ایده آل برای او زنی است که بیشتر دوست او باشد و توقع برخوردار شدن از احساسات شدید عاشقانه را نداشته باشد.

    حسادت در قاموس این مرد معنا ندارد و تا زمانی که خلاف آن ثابت نشده به شما اعتماد نشان می دهد. مسایل زناشویی برای او جای بسیار مخصوصی در زندگی ندارد و بازتاب این امر در روابط دوستانه او با دخترها نیز دیده می شود. او ممکن است فقط به این دلیل که دوستی او با یک دختر دارد حالت صادقانه خود را از دست می دهد، کلیه روابط خود را با وی به طور کاملا ناگهانی و غیر قابل پیش بینی قطع می کند. خیال نکنید که این کار او فقط قلب دختر را می شکند، قلب او نیز جریحه دار می گردد. مرد متولد بهمن شکستگی قلب خود را به شدت از دیگران پنهان نگاه می دارد زیرا از نظر روحی طوری است که اگر نقاط ضعف او برملا شود، به کلی خرد و مضمحل می گردد.

 

 

شخصیت زن و دختر متولد بهمن ماه

    به طور خلاصه، دختر متولد بهمن ماه، بسیار غافلگیر کننده و غیرقابل پیش بینی، سریع الانتقال، دارای حس پیش بینی، کنجکاو،‌ رفیق باز و کم علاقه به آداب و اصول سنتی زناشویی از خصوصیات بارز زن متولد ماه بهمن است.

    اکثر دختران و زنان متولد ماه بهمن، ظاهری زیبا و فریبنده دارند اما آنچه عیب است احساسی است که از دیدن این زن به شما دست می‌دهد، در یک لحظه تو دل برو به نظر می رسد و لحظه اي بعد سرد و بی تفاوت و بی روح، اما به طور کلی پس از متولدین مهر ماه تعداد خوشگل هاي این ماه از همه بیشتر است و حداقل این است که خیلی با نمک هستند.گفتگو با این زن ممکن است بسیار جالب باشد، زیرا نحوه سخن گفتن جذابی دارد و این احساس مطبوع به مرد دست می دهد که زنی محجوب و مرموز است و بعد ناگهان یکی از آن تغییرات خاص متولدین این ماه آشکار می شود و شما بدون مقدمه و به طور کاملا ناگهانی از وی جمله اي می شنوید که تا چند لحظه باور کردن آن برایتان مشکل خواهد بود.

    شما مشغول صحبت از بحران انرژی و اثرات گوناگون آن بر کشورهای صنعتی هستید که ناگهان او می‌گوید: «راستی شما خورشت کرفس دوست دارید؟‌!» سعی کنید خونسردی خویش را حفظ کنید و با قاطعیت به بحث اصلی خود ادامه بدهید و در عین حال به خاطر داشته باشید که او هر چند لحظه یک بار بدون مقدمه از خط خارج می شود و دوباره به سر جای اول خود بر می گردد.

    از مزایای چشم گیر دختر و زن بهمن ماهی، فقدان حس بدبینی و سوءظن در اوست اما توجه داشته باشید که هرگز از حسن نیت او سوء استفاده نکنید، چون اگر مچ شما را در حین خیانت بگیرد، قلبش به شدت می شکند.درون زن متولد بهمن حس غریبی وجود دارد که پیوسته وی را تحریک می کند تا درست در خلاف جهتی که سوق داده می شود، گام بردارد.باور كنید نمی توان زن متولد بهمن را به خوبی توصیف کرد و اینکه شبیه به چیست، چون زن متولد بهمن پیرو هیچ چیز نیست. گاهی موهایش را مثل پسرها كوتاه می كند و دامنی می پوشد كه قوزك پایش را هم می پوشاند.

    زنان متولد برج بهمن اولین كسانی بودند كه سایه چشم صورتی، قرمز روشن و آلبالویی و رژلب ارغوانی مصرف كردند. چون گرایش زیادی به جفت و جور كردن رنگ ها دارند.همه ما می خواهیم كه دیگران ما را دوست بدارند اما هر یك به روش های مختلف، تا جایی كه می توانید به او آزادی و استقلال دهید تا شما را دوست بدارد. اگر همسر شما متولد برج بهمن است انتظار نداشته باشید كه آرام بنشیند، دمپایی شما را جفت كند و بچه را در تخت بخوابند و هر شب شیر كاكائو درست كند.

    اگر این احتمال وجود دارد که عاشق یک زن متولد بهمن شوید، به خاطر بسپارید که او در امر عشق نیز مثل هر چیز دیگری مجموعه ای از تناقضات است و برای اینکه قلب شما شکسته نشود، او را فرزند «قوس و قزح» یعنی رنگارنگ بدانید و در روابط عاشقانه با او منتظر تداوم و ثبات نباشید. سیاره حاکم بر رفتار او اورانوس و عنصر حاکم بر طبیعت او باد است. به این دلیل است که در عشق خود بسیار جدی و وفادار است .