با توجه به این که میلیون ها سنگ در جهان وجود دارد اما تعداد خاصی از آن ها با نام کمیاب ترین سنگ های جهان شناخته می شوند. سنگ هایی که همانند طلا هستند و قیمت هایی بالا دارند. سنگ ها در اواسط دهه های ۱۸۰۰ میلادی در دو مجموعه سنگ های قیمتی و سنگ های نیمه قیمتی قرار گرفتند. در این مقاله بیشتر درباره سنگ های قیمتی و همچنین دلایلی که باعث پدید آمدن کمیاب ترین سنگ های جهان شده اند آشنا می شویم.

    اصطلاح سنگ های قیمتی بیشتر برای الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود و زمرد به کار می رود. گران بهاترین سنگی که بین عموم مردم شناخته شده الماس است. این سنگ گران بها از سخت ترین کانی جهان هستی، که دارای پیوندهای بین اتمی قوی برخوردار است، تشکیل شده که آن عنصر کربن نام دارد. دو سنگ گران بهای دیگر بعد از الماس به نام یاقوت کبود و یاقوت سرخ که هر دو آنها ترکیبی از دیگر از کانی های سخت جهان هستند، که نام آن کانی مورد نظر کروندوم است. ارزشمندترین سنگ بعد از موارد گفته شده، زمرد نام دارد که از کانی بریل تشکیل شده و سختی آن کانی به اندازه کروندوم نیست اما از کانی کوارتز ساختاری محکم تر و قوی تر دارد. دیگر سنگ های موجود در جهان بعد از این موارد به عنوان سنگ های نیمه قیمتی معروف هستند.

 

 

ژرمژوئیت، نادرترین سنگ

    سنگ قیمتی و بسیار نادری به نام ژرمژوئی Jeremejeviteدر سیبری کشف شد. این سنگ در سال ۱۸۸۳ در کوه Soktui استخراج شد. در حال حاضر این کانی در منطقه Erongo در نامیبیا و معدن Pantahole در میانمار و در همچنین در شهر کوچک Tadjik در Chorough یافت می شود. از ویژگی های این سنگ می توان به رنگ آبی متمایل به رنگ ارغوانی آن اشاره نمود. گفتی است که قیمت آن حدود ۲ هزار دلار در هر قیاط هست.

 

عقیق سیاه، نادرترین سنگ

    یکی از نادرترین عقیق قیمتی، عقیق سیاه است. ترکیبات این سنگ از عنصرهای کربن و اکسید آهن هست. این سنگ را می توان در استرالیا،چک، ترکیه، اندونزی، برزیل، اتیوپی یافت. قیمت آن حدود ۲۳۵۵ دلار در هر قیراط هست.

 

بریل قرمز، سنگ قیمتی

    از کمیاب ترین سنگ های قیمتی جهان سنگ بریل قرمز Bixbite است، که تنها در چند ایالت یوتا و نیومکزیکو تا به حال یافت شده است. این سنگ برای بار اول توسط دکتر هاجز لامار، در مواد معدنی از یوتا، به کشف رسید. در حال حاضر، این سنگ تنها در کوه Wah Wah در یوتا وجود دارد. قیمت آن در هر قیراط ۱۰ هزار دلار است.

 

سنگ ماسگراویت، جدیدترین سنگ

    یکی از جدیدترین سنگ های قیمتی و با دارای قیمت بالایی در بین دیگر سنگ های قیمتی است. این سنگ ترکیبی از عناصر بریلیم، منیزیم و آلومینیوم می باشد. علت نام گذاری این سنگ این است که برای اولین بار در منطقه ماسگریو Musgrave در سال ۱۹۶۷ در استرالیا کشف شد. اما این روزها در مناطق گرینلند و ماداگاسکار هم می توانید این سنگ را بیابید. قیمت این سنگ در هر قیراط ۳۵ هزار دلار محاسبه شده است.

 

پینیت، کمیاب ترین سنگ های جهان

    کمیاب ترین سنگی که برای ساخت جواهرات استفاده می شود سنگ پینیت هست که بر روی زمین معروف شده است. این سنگ که عنوان کمیاب ترین نوع سنگ را به خود اختصاص داده حدود ۲۵ عدد از آن در جهان کشف شده است. قیمت این سنگ حدود 50 تا ۶۰ هزار دلار در هر قیراط محاسبه شده است.

 

گراندیدریت، گران قیمت ترین سنگ

    کاشف سنگ Grandidier است و نام Grandidierite از اسم او گرفته شده است. عناصر منیزیم، آهن، آلومینیوم، باعث شده سنگ به رنگ آبی و سبز و سفید در بیاید. آهن موجود در آن باعث شده رنگی مایل به سبز در آن ایجاد شود. گراندیدریت تنها در ماداگاسکار یافت وجود دارد. قیمت در هر قیراط ۱۰۰ هزار دلار برای این سنگ محاسبه شده است.

سنگ های معروف جهان

 

چشم گربه Actinolite:

    اسم این سنگ چشم گربه نام دارد، اما نام های دیگری هم برای این سنگ در نظر گرفته شده است، که به ترتیب عین الهر و یا سنگ سیفون هستند. سنگ چشم گربه بدلیل وجود بلورهای موازی روتیل، یک خط براق سفید رنگ یا نقره ای رنگ در آن وجود دارد، که این باعث خاصیت نوری ویژه در این سنگ می‌شود. سنگ چشم گربه با رنگ بندی متنوع یافت می‌شود. سنگ چشم گربه به دلیل برق جذابی که بر روی آن وجود دارد، مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است و به عنوان یکی از جواهرات و سنگ‌های قیمتی پرطرفدار به شمار می‌آید. از خواص درمانی چشم گربه می توان به ایجاد آرامش، ایجاد شادی، افزایش انرژی مثبت در افراد اشاره کرد.

 

عقیق Agat:

    عقیق از نام رودخانه ای به نام آگات در شبه جزیره سیسیل گرفته شده است که امکان استخراج این سنگ از بستر رودخانه آگات وجود دارد. این رودخانه از جمله مهم ترین معادن عقیق در آلمان بود عقیق های کشور برزیل برای حکاکی مناسب هستند. دیگرکشورهایی مانند چین، هند، مکزیک و چند کشور آمریکا که دارای معادن بزرگ عقیق هستند. عقیق (اگات) یکی از قدیمی ترین سنگ های نیمه قیمتی هست که تا کنون به ثبت رسیده است. انواع سنگ عقیق را می توان به ترتیب عقیق یمانی، عقیق سلیمانی، عقیق خزه ای، عقیق شجری باشند. از خواص سنگ عقیق می توان به از بین بردن انرژی های منفی، ایجاد شادی و آرامش، برقراری تعادل در نقاط مختلف بدن اشاره کرد.

 

آمتیست Amethist:

    سنگ آمتیست در رنگ های بنفش کمرنگ تا بنفش پررنگ در جهان وجود دارد. این سنگ باعث تشدید احساسات و عواطف در انسان ها می‌شود و رابطه ها را محکم تر می سازد، به همین دلیل یکی از بهترین هدایا در روزهای خاص برای زوج ها به حساب می آید. باستانیان بر این باور بوده اند که شخصی که آمتیست همراه خود داشته باشد از سر مست شدن در امان خواهد ماند. از خواص سنگ آمتیست می توان به ایجاد انرژی مثبت، درمان بی خوابی و آرامش اعصاب می باشد.

 

یاقوت کبود Beryl:

    معادن استخراخ یاقوت کبود در واقع بازمانده ای از رگه های آتشفشانی و دگرگونی هایی که از ترکیبات گرانیت و مرمرند که در بستر رودها و دامنه کوه ها ایجاد شده است. معادن زیادی از این سنگ در برمه، تایلند، استرالیا، آمریکای شمالی، برزیل، کشمیر و آفریقا یافت شده است. از خواص یاقوت کبود می توان به ایجاد حس شادی وعشق ورزی، محافظت از انسان در برابر انرژی های منفی و از بین برنده استرس و غم اشاره کرد.

 

بهره برداری از مجله گردشگری توریستی الی گشت