استفاده از بدلیجات و زیورآلات در ایران بر می گردد به هزاران سال پیش یعنی زمانی که هنوز فلات ایران خالی از سکنه بود و تنها اقوام محدودی در این نواحی زندگی می کردند. در کاوش های باستان شناسی در شهر سوخته سیستان که متعلق به ۵۰۰۰ سال پیش است تعداد زیادی زیورآلات دست ساز کشف شده است که نشان از وجود ذوق و سلیقه ایرانی در ساخت و طراحی زیورآلات و بدلیجات می باشد.

    در این مقاله از زیورآنلاین قصد داریم در رابطه با انواع جنس بدلیجات و زیورآلات موجود در بازار ایران بپردازیم و آن ها را از نظر کیفیت و دوام مقایسه نماییم تا با شناخت بهتر این فلزات بتوانید بهترین انتخاب را برای خرید بدلیجات داشته باشید.

    اصولا در ایران متداول ترین فلزات برای ساخت بدلیجات استیل و برنج و تیتانیوم هستند. البته انواع دیگر فلز هم وجود دارند اما مواردی که در بالا گفته شد بیش ترین فلزات به کار رفته در تولید بدلیجات در ایران می باشند. البته باید یادآور شد که بدلیجات و زیورآلات موجود در ایران اکثرا وارداتی هستند و از کشورهای چین و امارات و تایلند و ترکیه وارد ایران می شوند و در این بین بیشترین سهم واردات بدلیجات در ایران متعلق به کشور چین می باشد.

 

  خب حالا می پردازیم به شرح مختصری از این فلزات و مزایا و معایب آن ها را با هم بررسی می کنیم:

 

استیل فلز با کیفیت و ضد حساسیت

    استیل همیشه جز فلزهای پر طرفدار در زمینه ساخت بدلیجات و زیورآلات بوده است. استیل در حقیقت آلیاژی از آهن بوده که با کم تر از ۲ درصد کربن ترکیب شده است. این فلز با توجه به ترکیبات و خواص مکانیکی (نظیر سختی و انعطاف پذیری)، در اهداف و کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

    یکی از موارد استفاده از فلز استیل طراحی و ساخت بدلیجات است. استیل با درخشندگی و مقاومت بالایی که دارد به یک گزینه محبوب برای استفاده در زیورآلات و بدلیجات تبدیل شده است. علاوه بر این، فلز استیل ضد حساسیت بوده و برای کسانی که به دلیل حساسیت قادر نیستند از زیورآلات استفاده کنند یک گزینه محبوب محسوب می شود. ضد خش بودن این فلز نیز به سازندگان زیورآلات اجازه می دهد محصولاتی تولید کنند که سال ها کیفیت خود را حفظ کند.

 

   مزایا:

        - حساسیت کمتر برای پوست های حساس

        - مقاومت بیشتر در برابر آب و اکسیده شدن

        - عدم خش دار شدنعمر بیشتر

 

   معایب:

        - وزن بیشتر نسبت به برنج و تیتانیوم

       - سفتی و انعطاف پذیری کمتر

 

آلیاژ برنج، محصولاتی با رنگ شادتر

    یکی از فلزات محبوب برای ساخت بدلیجات و زیورآلات آلیاژ برنج است. فلز برنج برای استفاده در زیورآلات از ترکیب مس با فلز روی تولید شده است. به دلیل زیبایی و انعطاف پذیری بالای فلز برنج این فلز جز فلزات محبوب در زمینه ساخت زیورآلات به شمار می آید.

    با بهره گیری از این خاصیت انعطاف پذیری که فلز برنج از خود نشان می دهد زیورآلات برنجی دارای ریزه کاری های و تراشکاری ها و طرح های ظریف فراوانی می باشند. و معمولا تمامی کارهایی که نیاز به ظریف کاری و ریزه کاری دارن را با فلز برنج می سازند.فلز برنج به دلیل درخششی که نسبت به سایر فلزها دارد از زمان های دور بیشتر مورد توجه انسان ها قرار گرفته و در زمینه زیبایی و مد همیشه برنج در صدر اول فلزات مورد استفاده برای زیورآلات و بدلیجات قرار داشته است.

    قیمت محصولات برنجی هم نسبت به استیل کمی بالاتر بوده و سبک طراحی محصولات برنجی هم کمی با محصولات استیل متفاوت است. بیش تر کارهایی که از جنس برنج ساخته می شوند عموما در آن ها مواد دیگری از جمله انواع سنگ ها و شیشه و کریستال های زینتی نیز به کار می رود چرا که درصد واکنش های شیمیایی برنج نسبت به سایر فلزات کمتر است. اما برنج نسبت به پوست بدن کمی حساس تر است و ممکن است باعث حساسیت در پوست شما شود.

    بدلیجات برنج به دلیل نرم بودن جنس آن ها کمتر آسیب می بینند و در صورتی که از آن ها به خوبی نگهداری کنید تا سال ها برای شما کار می کنند و نیازی به تعویض آن ها ندارید. هم چنین گفته می شود که استفاده از بدلیجات برنجی باعث بهبود عملکرد متابولیسم بدن می شود.

 

    مزایا:

        - رنگ روشن تر نسبت به استیل

        - نرم تر و قابل انعطاف پذیر تر

        - بهبود کارایی متابولیسم بدن

        - سبک تر نسبت به استیل

 

    معایب:

        - حساسیت آن برای پوست های حساس نسبت به استیل کمی بیشتر است

 

تیتانیوم فلز منعطف ولی محکم

    تیتانیم فلزی است که با نسبت قدرت به وزن بالا شناخته شده است. تیتانیوم فلزی قوی با چگالی کم و کاملا انعطاف پذیر (به خصوص در حضور اکسیژن محیط) است. از لحاظ مغناطیسی پارامگنتیک بوده و رسانایی الکتریکی و حرارتی نسبتا کمی دارد.

    تیتانیوم (Titanium) از کلمه تیتان (Titan) پسر قدرتمند زمین در افسانه یونان بر گرفته شده است. محصولات ساخته شده با تیتانیوم اصولا نسبت به استیل و برنج محبوبیت کم تری دارند و اغلب رنگ محصولات تیتانیوم نقره ایست. تیتانیوم نسبت به استیل سبک تر بوده و به اندازه استیل محکم است اما رنگ آن زودتر می رود به خاطر همین نسبت به استیل و برنج ارزان تر است. هم چنین روشنی و درخشش تیتانیوم به اندازه طلا خیره کننده است تا جایی که در مجالس و مهمانی های رسمی از سرویس های تیتانیوم زیاد استفاده می شود.

    اگر پوست شما خیلی حساس است سعی کنید از محصولاتی که با پوست مستقیما ارتباط ندارند مانند گیره های مو و هم چنین گیره های روسری تیتانیوم استفاده نمایید. البته می توانید از محصولات دیگری که مستقیما با پوست در تماس اند هم استفاده کنید اما بعد از استفاده باید تمیز شوند تا بتوانید تا حد امکان از حساسیت آن بکاهید.

 

    مزایا:

        - وزن کمتر نسبت به استیل و برنج

        - قیمت مناسب تر

        - روشنی و درخشش بیشتر نسبت به استیل

        - محکم و بادوام

        - تنوع بیشتر محصولات

 

    معایب:

        - واکنش سریعتر نسبت به رطوبت

       - حساسیت برای پوست های حساس

 

در آخر امیدواریم که با خواندن این مقاله از زیورآنلاین توانسته باشید با فلزات بدلیجات و زیورآلات بیش تر آشنا شوید و با توجه به نوع پوستتان بتوانید بهترین انتخاب را برای خرید بدلیجات داشته باشید. شما می توانید در زیورآنلاین انواع محصولات استیل، برنج و حتی تیتانیوم را با توجه به نوع، رنگ پوسست تان انتخاب نمایید.

 

منبع: zarluxe.ir