ممکن است نگهداری از طلا و جواهرات دغدغه شما نباشد اما همین که منزل یکی ار بستگان یا آشنایان مورد سرقت قرار گیرد، هر روز که می خواهید از خانه خارج شوید به دغدغه شما تبدیل می شود. اسناد و مدارک و طلا و جواهرات جزو اموال و ثروت های با عنوان اموال منقول شناخته می شوند و دقیقاً به همین دلیل به راحتی نیز مورد دستبرد قرار می گیرند. برای نگه داری‌ از این اموال باید به نکات پیش گیرانه ای توجه کرد که به این قرار است:

- یک توصیه که تقریبا هیچ کس رعایت نمی کند آن است که تا جای ممکن از نگه داری اسناد و مدارک و طلا و جواهرات در منزل خودداری کنید. بهترین محل نگه داری این اموال‌، صندوق امانات بانک های بزرگ هستند.

- در صورت تمایل به نگه داری این اموال در منزل‌، دستکم به هنگام مسافرت و‌ غیبت طولانی افراد ساکن، این اموال را در خانه نگه داری نکنید و آن را به افرادی امین بسپارید.

- اگر این اموال به طور معمول در خانه نگه داری می شود؛ تا جای ممکن آن ها را در جایی بسیار دور از ذهن و دور از دسترس قرار دهید. این محل ها از قرار دادن جواهرات در گاو صندوق بسیار بهتر است.

- تجربه ثابت کرده است؛ نگه داری این اشیا در گاو صندوق خانه تضمینی برای محافظت آن در برابر سرقت نیست. زیرا با افزایش سطح فناوری، سارقان نیز سطح مهارت خود را در سرقت افزایش داده‌اند و با روش های مختلف موفق به باز کردن در گاو صندوق و یا انتقال آن از محل سرقت به بیرون‌ شده‌اند. گاو صندوق های مورد استفاده در منزل بهتر است در دیوارها یا داخل کمدها جاسازی و نصب شده باشد طوری که بیرون آوردن آن ها واقعا مشکل باشد. در واقع بیش ترین کاربرد گاو صندوق های قابل حمل بر عکس آنچه همه می پندارند حفاظت جواهرات و اسناد در مقابل سیل و زلزله است.

- باید توجه داشت که برخی از نقاط خانه برای نگه داری از این اموال مناسب نیستند. بدترین نقاط برای قرار دادن طلا و جواهرات میز آرایش و کمدهای اتاق خواب است. این ها اولین بخش هایی از خانه است که توسط سارقان کنترل می شود.

- اگر در طبقات هم کف یا اول ساکن هستید برای امنیت بیشتر، بهتر آن است؛ مقابل کلیه پنجره‌ها، نورگیر و پاسیو حفاظ فلزی نصب کنید.

- به هیچ وجه محل نگه داری پول نقد، جواهرات و اشیا با ارزش خود را نزد همسایه‌ها یا افرادی که مورد اعتماد شما نیستند؛ افشا نکنید.8-محل زندگی و خانه را مجهز به سیستم‌های اعلام سرقت کنید، این سیستم ها نیز باید به طور فصلی کنترل شوند تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

- از بازگو کردن برنامه سفر خود، پیش افراد ناشناس پرهیز کنید و علائمی که نشان می دهد به مسافرت رفته اید؛ مانند، بستن پرده ها، خاموش بودن چراغ ها و… را از بین ببرید؛ زیرا این کار در طول ساعات روز یا شب غیرطبیعی به نظر می رسد و نشانه ای از عدم حضور آن ها در منزل است.

- به هنگام ترک منزل هنگام مسافرت یا میهمانی در صورت امکان سعی شود با استفاده از تایمر، روشنائی منزل به هنگام شب به طور متناوب تامین شود. هم چنین اکثر تلویزیون های جدید امکان برنامه ریزی برای روشن شدن در ساعات مشخصی از شبانه روز را دارند می توانید این برنامه ها را فعال کنید. در این صورت سعی کنید ساعات یکسانی برای روزهای مختلف در نظر بگیرید. البته این ساعات می توانند همان ساعات نمایش سریال های محبوب باشند.

- علاوه بر این در مواقعی که به مسافرت می روید؛ به همسایگان مورد اطمینان خود اطلاع دهید تا به قول معروف گوش به زنگ باشند و در صورت شنیدن صدا یا تردد از منزل شما مراقبت کنند.

- در بیشتر سرقت ها سارقان از درب یا پنجره وارد خانه می شوند. حفاظت ورودی های منزل را تقویت کنید.

- فهرست کاملی از جواهرات، اشیاء قیمتی و اموال دارای شماره سریال خود تهیه کنید و در جای امنی قرار دهید؛ تا چنانچه سرقتی اتفاق افتاد از آن بهره برداری شود.

- علاوه بر تهیه فهرست از جواهرات می توان از هرکدام از آن ها عکسی برای شناسائی بهتر تهیه کنید؛ در صورت سرقت می توانید این عکس ها را در اختیار نیروی انتظامی قرار دهید. آن ها معمولا با اتحادیه های جواهر فروشی این اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند تا اعضا در صورت مشاهده آن ها را نخرند و به نیروی انتظامی اطلاع دهند.

 

منبع: sibashahr.com