فلزات مختلفی برای ساخت و طراحی و تولید زیورآلات و بدلیجات استفاده می شود. اگر شما به دنبال جنس بدلیجات هستید و می خواهید بدانید که بدلیجات از چه چیزی ساخته می شود در این مقاله با ما همراه باشید.بدلیجات در کیفیت های متفاوت و از جنس و فلزات مختلف تولید می شود.

    بدلیجات می توانند از مواد مختلفی هم چون تنگستن، استیل، تیتانیوم، مس، رادیوم و... ساخته شوند که البته نمی توان از مواد و فلزات اشاره شده به صورت خالص استفاده کرد چرا که معمولا دوام و استحکام و هم چنین درخشندگی کافی را ندارند به همین دلیل استفاده از آلیاژ آن ها با ترکیبی از دیگر فلزات است که نهایتا باعث به وجود آمدن بدلیجات زیبا و درخشان و با طول عمر بالاتر می شود.

 

 

    به منظور افزایش طول عمر بدلیجات از روکش هایی استفاده می شود تا علاوه بر طول عمر بر درخشندگی بدلیجات نیز اضافه شود و گاها باعث عدم ایجاد حساسیت بدلیجات شود. نوع ماده به کار رفته برای روکش بدل ها شامل، آب نقره، تیتانیوم و رادیوم که هر کدام با درجه ها و ضخامت های متفاوت می باشند و می تواند در انگشتر یا دستبند یا دیگر انواع بدلیجات با یک دیگر متفاوت باشد. هم چنین فلز استیل نیز مرغوبیت های متفاوتی دارد و مرغوبیت استیل در بدلیجات می تواند متفاوت باشد.

    مواد استفاده شده در بدلیجات بایستی به گونه ای باشد که تا حد امکان بدون ایجاد حساسیت و مقاوم در برابر زنگ خوردگی یا تغییر رنگ باشد که همان طور که اشاره شد این کار امکان پذیر نمی باشد مگر با کشیدن روکشی بر روی بدلیجات. از جمله مهم ترین روکش هایی که باعث می شود بر روی پوست حساسیت ایجاد نشود روکش رادیوم است که کاربردهای زیادی نیز دارد. بر روی برخی برند های بدلیجات از روکش آب طلا با عیارهای مختلف استفاده می شود. در ذیل به مواردی از آبکاری ها اشاره شده است:

 

طلا (Gold)

    بر روی برخی از بدلیجات روکشی از آب طلا کشیده می شود که علاوه بر زیبایی و درخشندگی باعث افزایش طول عمر بدلیجات نیز می شود. به عنوان مثال برند شوپینگ، بدلیجات طلایی رنگ خود را معمولا به این ماده آغشته می کند تا زیبایی و درخشندگی تولیدات خود را حفظ کند. آب طلا معمولا در 3 کیفیت 14 عیار، 18 عیار و 24 عیار کشیده می شود.

 

 

نقره (Silver)

    ضخامت روکش آب نقره بر روی بدلیجات متفاوت می باشند. آب نقره در نمای کلی شبیه نقره است. یعنی بدلی که روکش نقره گرفته، همانند یک نقره به نظر می رسد و کاملا شبیه نقره می باشد. آب نقره بعد از مدتی زرد رنگ می شود و بدل هایی که ظاهری زرد رنگ دارند آب نقره کاری شده است.

 

تیتانیوم (Titanium)

    این فلز سفید رنگ است اما برق آن به طلای سفید نمی رسد. در نوع معمولی کیفیت آن کمی از نقره بهتر است و بعد از مدتی با عرق بدن انسان مخلوط شده و بدل آب کاری شده با تیتان رنگ و جلای خود را از دست می دهد و به مرور سیاه می گردد.

 

رودیوم (Rhodium)

    این فلز بهتر از دو نوع دیگر است و حتی با ضخامت های کم، عمر طولانی دارد و خیلی دیر رنگ و نمای آن تغییر می کند. رودیوم بسیار کم به پوست های حساس صدمه می زند. معمولا بیشتر افراد به راحتی از این فلز می توانند استفاده کنند. رودیوم به نسبت ۲ فلز دیگر گران تر است و نمای ظاهری آن کاملا شبیه طلای سفید است. به عنوان مثال بدلیجات شرکت شوپینگ معمولا از این روکش برای زیورآلات سفید و نقره ای رنگ خود استفاده می کند.

 

استیل (Steel)

    از انواع جنس بدلیجات می توان به استیل اشاره کرد که امروزه کاربرد وسیعی دارد، این فلز به ندرت حساسیت می دهد و رنگ مخصوص به خود دارد و با فلز دیگری قابل مقایسه نیست. به هیج وجه تغییر رنگ نمی دهد و ماندگاری آن بسیار بالاست. قیمت آن بستگی به کیفیت آن دارد. هم چنین شرکت های معتبر با قیمت های بسیار بالا در کارهای شان از این نوع فلز استفاده می کنند.

    بدلیجات و زیورآلات بدلی طول عمر کمتری نسبت به طلا و نقره یا پلاتین یا پالادیوم دارند ولی در صورت استفاده درست و مناسب از آن ها می توانید تا مدت ها آن ها را مثل روز اول داشته باشید و در مراسم ها و شادی ها و محل کار و … از آن ها استفاده کنید.