صنعت مد محصول عصر مدرن است. قبل از اواسط قرن ۱۹ بسیاری از لباس ها به صورت سفارشی دوخته می شدند. از قرن ۲۰ با ظهور فناوری های جدید مانند تولید چرخ خیاطی، ظهور سرمایه داری جهانی و ایجاد کارخانه های تولید لباس متعدد، لباس های متنوع با استاندارهای خوب و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گرفت. روند مد و ترند تحت تاثیر عواملی همچون عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری است.فرهنگ سیاسی نقش مهمی در صنعت مد و فشن ایفا می کند.

    مد امروز بازتابی از تغییراتی است که در طول سالیان دراز دنیا به خود دیده است. فناوری نقش مهمی در بسیاری از جنبه های جامعه امروزی بازی می کند. تاثیرات فناوری در حال رشد در صنعت مد و فشن بیش تر آشکار می شود. تحولات در دستگاه های تولید و دوخت پارچه و ابزارهایی که به طراحان در ایجاد طرح های زیبا و جذاب کمک خواهند کرد نمونه ای بارز و روشن از تاثیر فناوری بر صنعت مد و فشن است.ترند کلمه ای است که احتمالا این روزها زیاد به گوش تان خورده است. اگر می خواید بدانید ترند چیه و چه تفاوتی با مد دارد در ادامه این مطلب از زیورآنلاین با ما همراه باشید.

    ترند (trend) در لغت به معنی گرایش، تمایل، تحول است. مصداق این کلمه در فشن ایده ها و پیشنهاداتی است که برندهای بزرگ و صاحب سبک توی کالکشن های شان به عموم مردم ارائه می دهند. تعدادی از این ترندها از طرف عموم پذیرفته شده و تعداد زیادی نیز از آن استفاده می کنند و تعدادی هم مورد توجه قرار نمی گیرد. شاید جالب باشه بدانید این توربان ها که این روزها حسابی تو ایران استقبال شده رو کدوم برند پیشنهاد داده است. اترو (Etro) یکی از برنده ایی است که این توربان ها رو توی کالکشن بهار و تابستان 2019 استفاده کرده است.

 

تفاوت مد و ترند

    تفاوت مد وترند مساله ای است که ذهن اکثر افراد را به خود مشغول می کند. مد و ترند کلماتی هستند که امروزه مبحث داغی بین جوانان است، اما آیا واقعا جوانان تفاوت مد و ترند را می دانند؟ آیا میدانند مد و ترند توسط چه کسانی و چگونه پیش بینی می شوند؟ در یک نگاه کلی، مد و ترند هر دو می توانند به معنای دنبال کردن و استفاده از آخرین سبک ها در زمینه های مختلف ازجمله پوشاک، فرم اندام، مدل آرایش، موسیقی، معماری، تکنولوژی و… باشند، ولی در واقع اصلی ترین تفاوت شان این موضوع است که ترند جزئی از مد است ولی مد شامل مجموعه ای از ترند های مختلف می باشد.در واقع مد به شکل یک سبک است ، سبک در لباس، کفش، شیوه زندگی، لوازم جانبی، آرایش، مدل مو و اندام که برای یک فصل و شرایط زندگی، آب و هوایی خاص متغیر است.

    به عبارتی هر مد زمانی ترند بوده است اما هر ترندی الزاما تبدیل به مد نمی شود. اگر استقبال زیادی از یک trend بشود آن زمان ممکن است مد محسوب شود؛ البته در صورتی نظر مردم رو جلب نکند به فراموشی سپرده می شود و به مرحله مد شدن نمی رسد. پس می توان گفت که ترند یه مرحله قبل از مد می باشد. مثلا یک سال پافر مد شود، یک سال شلوارهای اسلش، یک مدت گوشواره های بزرگ و ... وقتی تعداد زیادی از مردم به استفاده از این ها روی بیاورند می توان گفت این محصول مد شده است.

    معمولا افراد جوامع مختلف بر اساس فرهنگ و جامعه خودشان ترندها را می پذیرند و یا رد می کنند. مثلا ترندی که توی جوامع مذهبی پذیرفته می شود با ترندی که جوامع مدرن تر می پسندند کاملا متفاوت است.معمولا برندها توی طراحی های ترندها سعی می کنند سلیقه و فرهنگ اکثریت جامعه را در نظر بگیرند. در حدی که برند معروف گوچی همین اواخر به خاطر مشکلات پیش آمده، درخواست استخدام طراح از سراسر نقاط دنیا داده بود .با توجه به مطالب فوق ترند در اصل روند و مدت زمان ماندگاری مد به حساب می آید. این ماندگاری می تواند کوتاه یا طولانی مدت باشد.

    همان طور که در بالا نیز اشاره شد، در واقع زمانی که یک مد مورد استقبال همه قرار می گیرد و این استقبال مدت زمانی دوام می آورد در اصل شیک بودن خود را در نظر مردم حفظ می کند و ترند می شود. این مدت زمان ممکن است شش ماه، ۱ سال یا ۲ سال دوام بیاورد البته گاهی اوقات نیز ممکن است به دلیل سبک منحصر به فرد آن مد، طولانی تر شود. ترند دارای یک خاصیت خاص است که مردم از آن پیروی می کنند ولی به هر حال از آن عبور می کنند.مردم برای این که همیشه منحصر به فرد باشند، تنها و تنها با تلاش و کوشش در امور زندگی و شغل خود، این امر برای شان امکان پذیر نیست، بلکه نوع سبک و استایل شان هم در این قضیه دخالت دارد.

    مردم باید سبک خود را پیدا و انتخاب کنند تا بتوانند با دیگران متفاوت باشند، پس با مد پیش می روند زیرا مدها در هر دوره متفاوتند و با شخصیت ها و سلایق متفاوت سازگار هستند. اما همیشه همراه با مد پیش رفتن سخت است و هزینه بالایی دارد و هم چنین به دلیل این که از نیازهای اولیه انسان نیستند تنها افراد ثروت مند و سلبریتی ها می توانند همراه با آخرین مد پیش روند، اما زمانی که یک مد تبدیل به ترند می شود آن وقت است که مردم باید خود را با جامعه انطباق دهند، تا بتوانند بخشی از جامعه باشند، در غیر این صورت از جامعه عقب می مانند.

 

در ذیل چند نمونه از ترندها که همین اواخر استفاده شده است برای شما آورده ایم که خالی از لطف نیست.

 

پارچه های چاپی گل دار

    هنگامی که Arthur Lasenby Liberty اولین چاپ و رنگرزی پارچه های ابریشمی و ساتن خود را با طرح های گل و گیاهان مینیاتوری در دهه ۲۰ میلادی آغاز کرد، احتمالا هیچ تصوری از این نداشت که این الگوها همگی تقریبا ۱۰۰ سال بعد ترند می شوند و قوی تر از قبل دوباره بر می گردند.

 

طرح های راه راه رنگین کمانی

    برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ این طرح در ران وی تابستان Gucci،Chloé و Peter Pilotto دیده شد و هم اکنون این طرح ترند شده است و برای ورود به بازارها و خیابان ها آماه است.

 

عینک های مینیاتوری

    عینک های الهام گرفته از فیلم Matrix یکی از پر طرف دارترین ترند عینک در تابستان است. به خصوص مدل چشم گربه ای به جای بیضی یا مستطیل زیرا این مدل با اکثر چهره ها متناسب است و دل فریبی را به هرپوششی می افزاید.

 

روند مد یا ترند چیست؟

هر چیزی که در یک بازه زمانی خاص مد شود و یا قرار باشد که مد بشود یک روند مد نامیده می شود. روند مد می تواند در حیطه پوشاک، استایل، شکل اندام، معماری و یا دیگر فاکتورهای اجتماعی باشد. روندهای مد یا ترندها بسیار سریع تغییر می کنند و وقتی صحبت از ترند می شود منظور آخرین روند یا ترند در دنیای مد است. واژه مدگرا و یا غیر مدگرا اصطلاحاتی هستند که در رابطه با هر فرد در خصوص رعایت کردن و یا رعایت نکردن روند مد در زمان حاضر استفاده می گردد.

    ترندهای مد اکثرا در بازه های زمانی سه ماهه و با تغییر فصل ایجاد یا تعیین می گردند. در مجامع پیگیری کننده مد و فشن به تناسب روندهای مد همواره گروه هایی به عنوان پیش بینی کنندگان روند مد حضور دارند که با تحلیل بازار و شواهد و نیازسنجی بازار به تعیین و پیش بینی روند مد می پردازند.

 

پیش بینی مد و ترند چیست؟

    این ترند ها و روند ها در دنیای مد باعث شده است تا رشته های جدیدی مثل پیش بینی روند مد یا Fashion forecasting به وجود آید. وظیفه پیش بینی کننده های روند مد این است که به سوالاتی مانند سوالات زیر پاسخ دهند:

            ـ مد امسال چیست؟

            ـ رنگ سال چیست یا رنگ های امسال چه رنگ هایی هستند؟ این رنگ ها از کجا می آیند؟

            ـ  اکسسوری مد روز چیست؟

            ـ چه کسانی مد سال آینده را پیش بینی می کنند؟

استایل، فشن، مد و ترند، کلمات کلیدی دنیای مد هستند و بارها پیش آمده این کلمات را شنیدیم یا خوانده ایم اما معنای دقیق آن ها را نمی دانیم. این کلمات رابطه نزدیکی با یک دیگر دارند.

 

استایل Style

    معنای کلی کلمه استایل سبک و مدل است و تنها کاربرد آن در دنیای مد نیست. کلمه استایل به معنای یک سبک مشخص و با آیتم های معلوم شده ی لباس، موزیک، دکوراسیون و حتی زندگی می تواند باشد.مانند انواع استایل (سبک) لباس پوشیدن؛ استایل شیک، استایل کلاسیک، استایل بوهو و …

 

ترند Trend

    ترند زیر مجموعه فشن است، نوعی روش یا حالت جدید که در دوره زمانی مشخص از آن پیروی می شود و بعد از چند ماه یا یک سال جای خود را به ترند بعدی می دهد. مانند سبک شلوار جین های پاچه گشاد که در دهه ۷۰ میلادی ترند شد و تعداد زیادی از جوامع از آن پیروی می کردند و آن سبک شلوار جین می پوشیدند و در سال های گذشته دوباره به دنیای مد برگشت.کلمه ترند تنها در مد کاربرد ندارد و به هر روشی یا حالت جدیدی که یک باره پرط رفدار می شود و عده زیادی از آن استفاده می کنند می گویند.

 

فشن Fashion

    فشن به فرانسوی مد یا ووگ (mode-vogue) به سبکی که در یک دوره زمانی خاص محبوب عده ای شده و از آن استفاده می کنند می گویند. به طور کل به مجموعه ای از ترند ها گفته می شوند که بسته به فصل و سال تغییر می کنند و محبوب و پرطرفدار می شوند.

امیدواریم که این مطلب از زیورآنلاین مورد توجه شما عزیزان واقع شده باشد و توانسته باشیم به اطلاعات شما در این مورد بیافزاییم.

 

منابع: mantrabutik، dressego، pishick