وقتی قصد خرید حلقه و انگشتر را دارید، بدون شک آن را اندازه انگشت خود می‌خرید. اما به مرور زمان ممکن است سایز آن کوچک یا بزرگ شود که هیچ جای نگرانی ندارد. می توانید سایز انگشتر را تغییر دهید. اما شاید این سوال برای تان پیش بیاید که این کار چگونه صورت می گیرد و آیا ضرری هم برای انگشتر در پی خواهد داشت؟ برای آگاهی از پاسخ این سوال، از شما دعوت می کنیم تا در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

 

برش حلقه

    در اغلب مواقع، جواهرسازها انگشتر را برش می دهند تا اندازه آن را بزرگ یا کوچک کنند و سپس دوباره حلقه را جوش می دهند. برای بزرگ کردن انگشتر، طلاساز پس از برش حلقه، آن را می کشد تا به اندازه دلخواه برسد.

    سپس از فلزات دیگر برای پر کردن این فاصله بهره می‌گیرد. برای کوچک کردن انگشتر هم، تعمیرکار طلا اول حلقه را برش می‌دهد و بخش از آن را بریده و کنار می گذارد تا حلقه تنگ تر شود. سپس دو انتها آن را به هم جوش داده و انگشتر به حالت دایره‌ای خود بر می گردد. هویه کاری انگشتر دقیقا روی همان قسمتی انجام می‌شود که برش انجام شده است.

    انگشترها پس از تغییر سایز، از محلی که بریده و دوباره هویه کاری شده اند ضعیف خواهند شد. فرقی هم نمی کند که این برش و جوش کاری در کدام بخش انگشتر انجام شده باشد. در هر صورت، اگر فشار زیادی روی آن بخش وارد شود،

    احتمال شکستن حلقه زیاد خواهد بود. بد نیست اشاره کنیم که برخی فروشگاه ها در شرایط گارانتی خود برای مشتری این امکان را مهیا کرده‌اند که پس از مدت معلومی بعد از خرید می توانید حلقه را به صورت رایگان تغییر سایز دهد.

 

 

مشکلات تغییر سایز انگشتر

÷گاهی برخی از تعمیرکارهای جواهرات، پس از برش دادن حلقه به درستی آن را هویه کاری نمی کنند. به همین خاطر، احتمال شکستن جواهر در آینده بسیار زیاد خواهد بود.

 

چگونه می توان فهمید که محل هویه کاری ضعیف شده است؟

    برای این منظور، به محلی که برش و هویه کاری انجام شده نگاه کنید. در صورتی که تغییر سایز به درستی انجام شده باشد، نباید هیچ اثری از آن روی انگشتر باشد. سطح انگشتر باید همانند دیگر قسمت هایش، صاف و صیقلی و براق باشد. در غیر این صورت، اگر محل نازک تر باشد، رنگش فرق داشته باشد یا صیقلی نباشد، یعنی تعمیرکار کار خود را درست انجام نداده است.

    در این صورت باید از جواهرساز بخواهید تا محل اتصال را محکم کند. اغلب این کار با اضافه کردن مقداری فلز و هویه کردن صورت می گیرد. در آخر هم حلقه پرداخت می شود. نکته قابل اشاره در اینجا این است که حلقه هایی که از جنس پلاتین هستند، هرچقدر هم که کار رویشان خوب و ظریف انجام شود، باز خط برش و هویه کاری روی آن باقی خواهد ماند.

 

 

زمانی که نمی توان اندازه انگشتر را تغییر داد؟

    تغییر اندازه انگشتر بسیار محدود است. اگر قصد دارید حلقه را بیش تر از یک یا دو سایز بزرگ یا کوچک کنید، باید بدانید که این امر ممکن نیست. هم چنین، تغییر اندازه برخی از فلزات بسیار دشوار است. به طور مثال، بیش تر جواهرسازها نمی توانند حلقه های تیتانیومی را کوچک یا بزرگ کنند زیرا روش های سنتی برش و هویه کاری روی آن ها پاسخ گو نیست. روش های دیگری هم چون کشیدن، خم کردن یا افزودن فلزات دیگر نیز تاثیر چندانی روی این فلز ندارد.

    انگشترهایی که سنگ جواهر روی خود دارند نیز گزینه های خوبی برای تغییر سایز نیستند. در وهله اول باید سنگ از روی آن برداشته شود. بنابراین، این کار می تواند به سطح سنگ آسیب بزند و آن را خراب کند. حتی برای این انگشترها نمی توان از روش حرارت دادن و هویه کاری هم استفاده کرد زیرا دمای زیاد موجب آسیب دیدن سنگ جواهر می شود. این انگشترها اغلب از جنس پالادیم، نقره استرلینگ یا پلاتین هستند.

 

منبع: Parasteh.com