یکی از سنگ های زیبا و دارای رنگ های متنوع در جهان فلوریت می باشد. از این سنگ در صنعت و در ساخت زیورآلاتی نظیر دستبند سنگی، یا زیورآلات نگین دار به وفور استفاده می شود.

 

فلوریت چیست؟

    فلوریت یک ماده معدنی رنگارنگ است و در هم نور معمولی و هم در ماورا بنفش به رنگ های مختلف در می آید. از سنگ فلوریت در ساخت عینک و مینای دندان استفاده می شود هم چنین از فلوریت به دلیل روشنایی و شفافیت کم در ساخت تلسکوپ و میکروسکوپ نیز استفاده می شود. فلوریت یک کلمه لاتین می باشد و به معنی جریان می باشد. از این ماده معدنی برای کاهش ویسکوزیته یا همان حباب در صنعت ذوب آهن استفاده می شود. در حال حاضر کلمه فلورسپار برای مصارف صنعتی و شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرد و کلمه فلوریت که به صورت کانی است در دیگر حوزه ها استفاده می شود.

 

 

ساختار فلوریت

    فلوریت دارای یک ساختار با کریستال های ماتریس مکعبی می باشد. فلوریت دارای چهار سطح شکسته است که به ایجاد یک قطعه هشت ضلعی کمک می کند. گاها جایگزینی عنصر کلسیم به وسیله برخی از عناصر کمیاب نظیر یتریوم، سریم، آهن، سدیم و باریم اتفاق می افتد که باعث ایجاد ناخالصی در فلوریت می گردد.

 

انواع فلوریت و خواص آن

    فلوریت متعلق به خانواده سنگ های لایه لایه است که این لایه ها می توانند از هم جدا شوند. طبق آنچه در افسانه ها آمده است این سنگ خانه رنگین کمان است.فلوریت که در گذشته فلوروسپار نامیده می شده و به دلیل ویژگی نسبتاً نرمش در جواهر سازی بندرت استفاده می شود. با این وجود، وقتی از این سنگ در ساخت مهره یا دیگر مصارف جواهر سازی استفاده می شود، جلوه ای زیبا از چندین رنگ در یک قطعه به نمایش می گذارد.فلوریت کمک می کند تا مقدار زیادی انرژی منفی ذهنی، عاطفی و عصبی را از وجودمان پاک کنیم. این سنگ شفادهی بسیار قوی است و بر همه چاکراها و نگرش های ذهنی فرد تأثیر می گذارد.

    برای پاکسازی هاله بسیار مفید است و از اتصال انرژی های ناخواسته افراد دیگر به هاله شما جلوگیری می کند.به کانال زنی کمک می کند و برای ارتباط با خاطرات آکاشیک و یافتن پاسخ سوالات مربوط به زندگی گذشته، فوق العاده مفید است. این سنگ به ویژه برای ارتباطات متقابل، به خصوص ارواح و پریان مفید است. فلوریت را درکنار سنگ های دیگر استفاده کنید تا قدرت آنها را تقویت کند، به خصوص زمانی که هدفتان ارتقاء ویژگی های روحانی و آرامش است.هرچند فلوریت، نیمه شفاف است، اما به رنگ های سفید، قهوه ای، آبی، زرد، ارغوانی، قرمز و یا بی رنگ دیده می شود. فلوریت سبز انرژی های منفی را دفع کرده و شفا دهی بسیار قوی است.

 

فلوریت رنگین کمانی

    این گونه از فلوریت، سه رنگ مشخص بنفش، سبز و آبی دارد و به همین دلیل می تواند سه سطح روحی، ذهنی و عاطفی را درمان کند. مشکل به وجود آمده هر چه که باشد، فلوریت رنگین کمانی، شما را از وجود آن آگاه می کند و بعد در فرایندهای لازم تا شفا دهی کامل، به شما کمک می کند.

 

فلوریت ارغوانی

    به تمرکز، افزایش قدرت روان بینی و ایجاد آرامش روحی کمک می کند. وقتی از نظر روحی تقویت می شویم به جایی می رسیم که باید تعهد بدهیم و فلوریت به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا برای این تعهد مهم آماده هستید یا خیر. این سنگ به عده ای کمک می کند تا پیشرفت روحی شان را بیشتر کنند. همچنین به تمام سیستم بدن انرژی می فرستد و به ارتقاء سلامت پوست، سیستم استخوانی و ماهیچه ای کمک می کند.

 

فلوریت سبز

    فلوریت سبز در همه سطوح، جسم و روح را شفا می بخشد. به شما کمک می کند تا مشکلات عاطفی تان را تشخیص دهید و برای درمان آنها اقدام کنید. سبز رنگ رشد و شفا دهی است. از این سنگ استفاده کنید تا در زندگی رشد کنید. این سنگ بسیار آرامش دهنده است اما در عین حال به شما شهامتی می دهد که افکار و آگاهی تان را گسترش دهید.

 

فلوریت آبی

    تسکین دهنده گلو، بینی و گوش است. موانع کارمایی را رفع و احساس گناه را کم می کند.

 

فلوریت زرد

    به تمرکز، همکاری و کارهای گروهی کمک می کند.

 

فلوریت اتریم

    بنفش رنگ است و شکل غیرمعمول، کمیاب و زیبای فلوریت ارغوانی است که در مکزیک یافت می شود. عجیب است که این نوع فلوریت مانند دیگر انواع فلوریت، شکننده نیست و به شدت متراکم است. هم چنین بر خلاف دیگر انواع که در حیطه ذهن و روح عمل می کنند، این سنگ در دنیای فیزیکی عمل می کند که ویژگی بسیار مهمی است؛ بیشتر افراد مانند فلاسفه و رؤیا پردازان، ذهن گرا هستند و نمی توانند تفکراتشان را در واقعیت عملی کنند. این سنگ به این افراد کمک می کند تا افکارشان را عینیت بخشند. هم چنین کمک می کند تا مفاهیم ذهنی پیچیده برای افراد با هوش متوسط نیز قابل فهم باشد. مواد معدنی مانند سلنتین زمینه دستیابی به خرد والاتر را برای ما فراهم می کنند، کلسیت شکاف بین واقعیت و برداشت شخصی ما را پر می کند، اما مواد معدنی مانند فلوریت اتریم، اطلاعات را در مرتبه فیزیکی، قابل فهم تر می کنند.

 

فلوریت دو هرمی

    روح را با جسم، آگاهی درونی را با آگاهی بیرونی و مغز دو لوبی را با چاکرای تاجی هماهنگ می کند و نیز درس هایی که سرنوشت به ما می آموزد را روشن می کند.

 

ویژگی های شفادهی فلوریت

    فلوریت می تواند تأثیر دیگر سنگ ها را نیز تقویت کند. به عنوان سنگ تمرکز به جسم نیرو بخشیده و قدرت ارتباط را تقویت می کند. وقتی روی ناحیه آسیب دیده قرار گیرد، به تدریج درد را از بین می برد. قابلیت بارز این سنگ، رفع انسدادهای انرژی، مشکلات تنفسی، زخم های چرکین، بیماری های پوستی و ورم مفاصل است. درمان گران با تحریک نوسازی سلولی در ناحیه معده و سیستم تنفسی با استفاده از فلوریت، زخم معده و سیستم تنفسی را درمان می کنند.فلوریت سنگ عصر جدید است و بر محبوبیت آن روز به روز اضافه می شود.

    تاریخچه کاربرد طولانی در جادوگری ندارد و تأثیرات آن به تازگی بررسی و کشف شده است. به طور کلی این سنگ با ذهن خودآگاه کار می کند و برای زدودن عواطف از افکار و سر راست کردن آن ها به منظور دستیابی به دیدی دقیق تر، بسیار مفید است. چون تأثیر فلوریت روی ذهن است، احساسات قوی را سرکوب می کند و افکار دریای خشم و افسردگی و نامیدی را آرام می کند.فلوریت سنگ برج عقرب، دلو و برج حوت است و نماد مسوولیت پذیری و تمکین است.فلوریت به سلامت عمومی کل سیستم استخوانی و ماهیچه ای کمک می کند. تمامی رنگ های آن هاله را پاکسازی می کنند و در ترکیب با هم، اثر یکدیگر را تقویت می کنند.

    فلوریت بی رنگ شما را در برابر حملات روانی حفاظت کرده و خودآگاهی تان را تقویت می کند. روی چاکرای ششم یا چشم سوم تأثیر می گذارد. فلوریت آبی از عواطف شما محافظت کرده و تعادل عاطفی ایجاد می کند. روی چاکرای چهارم یا قلب اثر می گذارد.فلوریت ارغوانی بصیرت و آگاهی روان بینی را تقویت کرده و چاکرای چشم سوم را پاکسازی و باز می کند.

    فلوریت سبز همه سطوح جسمی و ذهنی و عاطفی را درمان کرده و عشق ورزی به خود را تقویت می کند. این سنگ روی چاکرای ششم یا چشم سوم تأثیر می گذارد.تمامی رنگ های فلوریت رنگین کمانی متعادل کننده و شفا بخش های مؤثری هستند.

 

فلوریت در کجا یافت می شود

    فلوریت به عنوان یک ماده معدنی به وفور در سرتاسر جهان یافت می شود و در نزدیک به 9000 منطقه می توان فلوریت را یافت کرد. این سنگ ممکن است دارای رگه های رسوبی باشد به ویژه رگه هایی از مواد معدنی فلز در آن یافت شود. فلوریت ممکن است همراه با مواد معدنی نظیر گلن، اسفالریت، باریت، کوارتز و کلسیت یافت شود.

    ذخایر سنگ فلوریت در جهان بالغ بر230 تن تخمین زده می شود و مهم ترین ذخایر آن در آفریقای جنوبی (حدود 41 میلیون تن)، مکزیک (32 میلیون تن) و چین (24 میلیون تن) است. یکی از معروف ترین مکان هایی که فلوریت در آنها یافت می شود Castleton در دربی شایر انگلستان است که از آن فلوریت بنفش استخراج می شود و به سنگ آب جان معروف است.

    این معدن در طول قرن 19 مورد بهره برداری قرار گرفت و به دلیل فلوریت آبی نادر آن سالانه فقط چند صد کیلوگرم از آن استخراج می شود. البته به تازگی ذخایری در چین نیز کشف شده است که فلوریتی شبیه به انگلستان تولید می کنند.فلوریت جزو سنگ هایی است که خاصیت فلورسانس دارند و این برای اولین بار در سال 1852 توسط گابریل استوکس کشف شده است. فلورسانس شامل افزایش سطح انرژی الکترون ها توسط کوانتوم های نور است و به این صورت است که زمانی که یک ماده معدنی را در معرض نور قرار می دهید این سنگ نور را جذب می کند و پس از مدتی به انتشار نور و انرژی جذب شده ادامه می دهد.

 

منابع: داناگوهر، لوکس گلامور