کشور ایران معدن سنگ های قیمتی و با ارزش می باشد. سنگ های قیمتی ایران از دیرباز تا کنون مورد توجه ویژه ای در سراسر جهان بوده اند. مهم ترین مناطق سنگ های قیمتی ایران استان های اصفهان، خراسان، کردستان، همدان، قم، سمنان و کرمان می باشند. سنگ های قیمتی تاثیر فوق العاده ای بر اقتصاد کشور دارند و از گذشته تا کنون از اهمیت بسیار زیادی در بین مردم برخوردار بوده اند به طوری که مردم باورهای خاصی نسبت به آنها و قدرت های ماورائی این سنگ ها داشتند. برای آشنایی با بهترین سنگ های قیمتی ایران با ما در زیورآنلاین هم راه باشید.

 

سنگ فیروزه

    این سنگ با رنگی آبی و گاهی سبز و زرد کم رنگ در نیشابور و دامغان یافت می شود که نوع شجری و عجمی آن در نیشابور به دلیل کیفیت فوق العاده اش در سطح جهان معروف است. فیروزه عجمی با رنگ آبی سیر به صورت گرد و درشت می باشد و فیروزه شجری دارای رگه هایی است که از اجتماع چند دانه فیروزه در داخل سنگ تشکیل شده است. هرچه سنگ فیروزه بزرگ تر و صاف تر باشد از ارزش بیش تری برخوردار است.

 

سنگ عقیق

    عقیق سنگی ریز با رنگ روشن است که نوع سرخ، سفید و زرد آن بهتر است. این سنگ نیمه شفاف می باشد و جلایی هم چون شیشه دارد. نام دیگر این سنگ آگات می باشد و ترکیب آن سیلیس است اما عناصری مانند آلومینیوم، نیکل، کربن، منیزیم و آهن نیز گاهی در ترکیب آن دیده می شوند. عقیق یکی از سنگ های قیمتی ایران است که در بین مردم محبوبیت خاصی دارد و در جواهرات از آن زیاد استفاده می شود.

 

سنگ یاقوت

    سخت ترین کانی بعد از الماس، سنگ یاقوت می باشد. سنگ یاقوت با رنگی اناری و زیبا از سنگ های قیمتی ایران می باشد. البته این سنگ در رنگ های سفید، کبود، سبز و زرد نیز وجود دارد. سنگ یاقوت انرژی بالایی دارد و مردم از دیرباز معتقد بودند که برای سلامت روح و روان مناسب است. هم چنین این سنگ خواص درمانی زیادی نیز دارد که در روایت های اسلامی و کتاب های دینی نیز به این سنگ قیمتی ایرانی اشاره شده است.

 

سنگ زمرد

    نام دیگر این سنگ گارنت می باشد و رنگ سبز آن در بین رنگ های قهوه ای، نارنجی و قرمز شهرت و محبوبیت بیش تری دارد. زمرد را سنگ شادی و عشق می نامند و از آن برای محافظت از مسافر استفاده می کنند. زمرد انرژی بالایی دارد و ذهن را آرامش می دهد و انرژی های منفی را دور می کند.

 

معرفی دیگر سنگ های قیمتی ایران

 

الماس:

    سخت ترین کانی متعلق به الماس است. سنگ الماس به رنگ های مختلفی وجود دارد که معروف ترین آنها سفید و آبی می باشد. الماس از قیمتی ترین سنگ های ایرانی است و ارزش بسیار بالایی دارد.

 

مروارید:

    مروارید سنگی گرد، درخشان و سفید رنگ می باشد که در داخل صدف به وجود می آید و از سواحل خلیج فارس صید می شود و جزو سنگ های قیمتی ایران می باشد. استفاده از این سنگ در زیورآلات زیبایی آن ها را چندین برابر می کند و جلوه خاصی به آنان می بخشد.

 

لاجورد:

    لاجورد یک سنگ دگرگونی با رگه های سفید و طلایی می باشد که هر چه رگه های طلایی آن بیشتر باشد ارزش آن بیش تر می شود.

 

توپاز:

    سخت ترین کانی سیلیکاته متعلق به این سنگ است و دارای رنگ های طلایی، زرد و قهوه ای می باشد.

 

یشم:

    سنگ یشم با درخشندگی خاص و ظاهری نیمه شفاف و دلربا جزو سنگ های قیمتی ایران می باشد که با قرار دادن آن در جلوی نور خورشید می توانید درخشش آن را حس کنید. این سنگ سبز رنگ با رگه های بسیار ریز صورتی، زرد و بنفش می باشد.

 

لعل:

    یکی از مقرون به صرفه ترین سنگ های قیمتی ایران این سنگ زیبا است که در طرح ها و رنگ های مختلف قابل دسترس است و به دلیل دوام بالا و زیبایی در جواهر سازی ها زیاد استفاده می شود.

 

کریزوکل:

    این سنگ ظاهری مشابه فیروزه دارد و رنگ آن سبز و آبی با ظاهری نیمه شفاف می باشد.

 

مالاکیت:

    از این سنگ با رنگ سبز روشن تا سبز تیره در ساخت اشیا زینتی و نگین جواهرات استفاده می شود.

 

کهربا:

    از کهربا به دلیل رنگ خاص و زیبا در زیورآلات بسیار استفاده می شود. رنگ کهربا زرد کم رنگ، نارنجی مایل به قرمز و سبز می باشد و سنگی مات است.

 

آپاتیت:

    رنگ این سنگ بنفش، صورتی، آبی و سبز و گاهی شب رنگ می باشد. آپاتیت برای جواهرسازی و انگشترها مناسب نیست.

 

مورگانیت:

    سنگی با رنگ های ارغوانی و صورتی کم رنگ و ظاهری شفاف و زیبا می باشد.

 

چاروئیت:

    ساختار این سنگ بسیار تک و دلبربا است و رنگ آن ترکیبی از بنفش با رگه های سفید و ظاهری کدر است که زیبایی خاص خود را دارد.

 

منبع: ghazalgohar.com