نحوه تمیز کردن زیورآلات الماس و سنگ های زینتی طبیعی

    در این مقاله برخی از نکات و روش های تمیز کردن نگین زیورآلات و جواهرات را با هم بررسی خواهیم کرد. تا بتوانیم بدون آن که به زیورآلات ضربه بزنیم نگین براق و درخشانی را به آن هدیه دهیم.

    ابتدا از سفت و محکم بودن محل قرار گیری نگین بر روی رکاب انگشتر یا دیگر جواهرات مطمئن شوید. در بعضی موارد گرد و غبار تنها نگه دارنده سنگ قیمتی بر روی انگشتر است و اگر بدون دقت لازم اقدام به تمیرکاری کنید ممکن است با پاک کردن گرد و غبار ها باعث شوید که نگین از روی رکاب جدا شود.

    پس هنگام تمیزکردن زیورآلاتی هم چون انگشتر و گردنبند دقت بالایی را به خرج دهید چرا که ممکن است نگین آن به راحتی بیوفتد و حتی گم شود. اگر سنگ انگشتر در جای خود لق باشد ابتدا بایستی به تعمیرات جواهرات مراجعه کنید تا در جای خود ثابت و محکم چفت شده باشد سپس اقدام به تمیز کاری بکنید.

    ترکیبی از آب گرم و مایع آمونیاک برای الماس تهیه کنید. یک فنجان آب گرم و یک چهارم فنجان از مایع آمونیاک درون کاسه بریزید. ولی حتما دقت کنید که الماس و یا نگین را مستقیم داخل محلول خیس نکنید، به جای آن از یک مسواک نرم استفاده کنید و درون محلول فرو کرده و قطعات الماس را با مسواک بسایید.

 

 

   برای سنگ های قیمتی یاقوت و یاقوت کبود مخلوط مایع صابون و آب گرم استفاده کنید. برای تمیزکردن و جلا دادن به سنگ یاقوت و یاقوت کبود و عقیق که بیشتر بر روی زیورآلات مردانه مورد استفاده قرار می گیرد، دو پیمانه آب گرم را با مقداری صابون مایع یا مایع ظرف شویی مخلوط کنید. زیورآلات خود را درون این محلول قرار دهید و اجازه دهید به مدت 10 الی 15 دقیقه خیس بخورد. هم چنین می توانید از صابون بچه برای این کار استفاده کنید.

 

 

    با استفاده از مسواک نرم سنگ و نیگن را آرام بسایید. با استفاده از مسواک نرم قطعات الماس را به آرامی بسایید در حین انجام این کار مسواک را درون محلول آب و مایع ظرف شویی فرو کرده و به تمیز کردن ادامه دهید. فقط به نواحی بزرگ و قابل دید بسنده نکنید و قسمت های کوچک و پنهان زیورآلات را نیز با مسواک تمیز کنید.

    اگر سنگ های الماس زیورآلات شما بر روی پلاتین سوار است همین محلول گزینه مناسبی برای جلا دادن به پلاتین است.به یاد داشته باشید که مسواکی را که برای این کار استفاده می کنید دیگر برای کاری دیگر جز تمیز کردن استفاده نکنید.

 

 

    در زیر آب گرم شستشو دهید. در انتها پس از ساییدن و تمیز کردن با مسواک تمام شدید در زیر آب گرم زیورآلات را خوب شستشو دهید. اگر قطعات زیادی از زیورآلات را می شورید سعی کنید تک تک تکه ها را به تنهایی شستشو دهید. سپس بر روی یک پارچه نرم قرار دهید تا خشک شود.

 

 

    تمیز کردن زیورآلات با استفاده از محلول های صنعتی، اگر زیورآلات شما با استفاده از روش های بالا کاملا تمیز نشد و درخشش و جلایی که انتظار داشتید نداشت، می توانید از محلول صنعتی که برای تمیز کردن زیورآلات از آن استفاده می کنند خریداری کرده و زیورآلات خود را تمیز کنید.

    این محلول را می توانید از جواهر فروشی ها یا به صورت آنلاین خرید کنید. البته قبل از استفاده ازین محلول مطمئن شوید که زیورآلات شما در اثر شستشو با این محلول آسیب نخواهد دید !معمولا این چنین محلول هایی بر روی جعبه یا جلد خود نحوه استفاده و دستورالعمل دارند و با مطالعه آن می فهمید که این محلول برای تمیز کردن چه نوع زیورآلات و جواهراتی استفاده می شود.