نقره یک عنصر است و به علت نرم بودن به سرعت تغییر شکل می دهد بنابراین این فلز به صورت خالص برای زیور آلات مناسب نیست. لذا صنعت گران این فلز نرم را به نسبت ۱۰درصد با مس ترکیب می کنند که تقریبا تمام سکه های دنیا که به عنوان پول رایج استفاده می شده از نقره %۹۰ (۹۰۰) بوده است، اما نقره به دلیل خاصیت خود با هوا واکنش نشان می دهد و تغییر رنگ داده سیاه می شود که به اصطلاح علمی دارای اکسیداسیون است.
    نقره می تواند ۹۰درصد از نوری که به آن تابیده می شود را انعکاس دهد، این خاصیت نقره برای جواهر سازها بسیار جذاب بوده و باعث شده همیشه بعد از طلا، اولین فلزی باشد که در جواهرسازی مورد استفاده قرار می گیرد. لذا دانشمندان و صنعت گران دست به دست هم دادند تا بتوانند تنها ایراد نقره که سیاه شدن آن در معرض هواست را برطرف کنند. در این راستا نقره با فلزات متعددی ترکیب شد که نتایج جالبی از آن حاصل شد.
    نقره را می توان با هر درصدی با طلا ترکیب کرد. نقره با نیکل ترکیب شد و یک آلیاژ سفید رنگ زیبا به وجود آورد که به نقره آلمانی معروف شد. به طور خلاصه نقره با تمام فلزهای به اصطلاح نجیب مثل پالادیوم، پلاتینیوم نیکل، مس و طلا قابل ترکیب شدن است ولی یکی از بهترین آلیاژها که برای زیورآلات مناسب شناخته شد ترکیب نقره و پالادیوم بوده است.
    فلز پالادیوم در دمای ۱۵۵۵ درجه سانتی گراد و نقره در دمای ۹۶۱ درجه ذوب می شود. پس ملاحظه می شود که فلز بسیار مقاوم تری نسب به نقره در مقابل حرارت است.وقتی فلز پالادیوم و نقره با هم ترکیب شدند و درصدی هم مس به آن اضافه شد یک آلیاژ خوش رنگ سفید متمایل به خاکستری (سربی رنگ) را به وجود آورد که به علت وجود پالادیوم هوازدگی و اکسیداسیون ندارد و همیشه سفید و براق باقی می ماند و به علت ترکیب مس و پالادیوم بسیار مقاوم در مقابل خط و خش می باشد و جلا و پرداخت را به خوبی نگه می دارد.
    به علت استحکام زیاد ریزترین نقش ها و ابزار کاری ها روی آن پایدار است و بسیار دیرتر از نقره مستهلک می شود. این آلیاژ را در ایران اصطلاحا فدیوم می نامند. بعضی از اساتید سازنده طلا، روی، آلومینیوم، نیکل، تیتانیوم و... را با مقداری که خود کشف کرده اند به فدیوم اضافه می کنند که یک امر شخصی و تجربی است که باعث زیباتر شدن این آلیاژ می شود.
 
سخن نهایی
    به طور خلاصه و عنوان بندی فرق نقره با آلیاژ فدیوم را می توان این طور خلاصه کرد:
  • فدیوم مستحکم تر از نقره است
  • فدیوم جلا و پرداخت را طولانی تر نگه می دارد
  • فدیوم براق تر از نقره است
  • فدیوم سیاه نمی شود
  • فدیوم ابزار کاری ها را بهتر نگه می دارد
  • فدیوم عمر بسیار طولانی تری نسبت به نقره دارد
  • فدیوم در مقابل ضربه، خط و خش بسیار مقاوم تر است
  • فدیوم از نظر ارزش پولی ۵ برابر فلز نقره است
 
بهره برداری از گروه هنری نقره سازان