برند دیور (Dior) یعنی لوکس گرایی، دیور یعنی طراحی لباس های زنانه فوق العاده خاص. نام برند دیور برگرفته از نام موسس آن، کریستین دیور می باشد. کریستین دیور در سال ۱۹۴۶ به فکر تاسیس برند خود جامه عمل می پوشاند، اما این برند به صورت رسمی، یک سال آینده، شکل می گیرد. این برند تولید اولین محصول خود را به یک عطر بسیار خاص ارائه داد و به نام خواهرش نام گذاری شد. از دیگر بخش های اصلی برند دیور، تولید پوشاک و یا زنانه دوزی کریستین دیور می باشد. اما عطر و ادکلن بخش کوچکی از محصولات برند دیور می باشد و علاوه بر این ها وسایل لوکس، لباس های مردانه و جواهرات را نیز تولید می نماید.

 

 

درباره زندگینامه Doir

    درسال 1926 میلادی شخصی به نام کریستین دیور که فرزند دوم یک خانواده متوسط فرانسوی بود در شهرساحلی گرانویل دیده به جهان گشود. پدر کریستین دیور، یعنی موریس دیور، در حوزه تولید کود فعالیت می کرد و ثروت خوبی داشت. مادر دیور، ایزابل کاردامونه نام داشت.

 

    به همین دلیل نسبتا زندگی متوسطی را سپری می کردند. کریستین دیور تا ده سالگی در فرانسه زندگی می کرد، تا این که خانواده دیور تصمیم به عزیمت به پاریس نمودند. دیور سال های جوانی اش را در یک آپارتمان کوچک در فرانسه با خانواده خود سپری کرد و تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی به اتمام رساند.دیور بعد از چند سال خدمت در ارتش، کار طراحی لباس را از سال 1936 شروع نمود و توسط شخصی به نام رابرت پیگرتدر در سال 1938 استخدام شد متاسفانه سال های مصادف با جنگ جهانی دوم مانع از کار کردن کریستین شد و او بعد ها در سال 1941 میلادی دوباره کار خود را شروع کرد. دیور سال ها بعد در سال 1946 میلادی با حمایت و کمک مارشال بوشاک،که صاحب کارخانه منسوجات بود، سالن مد خود را افتتاح کرد.

 

دوران محبوبیت دیور در قالب طراح لباس در پاریس

 

    فعالیت ها و زحمات بی دریغ کریستین دیور در زمینه طراحی انواع لباس و لوازم و جواهرات لوکس زنانه در پاریس، سبب شد که پاریس به یک مرکز مد مبدل شود. در حالی که نام کریستین دیور بیش تر به خاطر لوازم آرایشی زنانه آن مطرح است اما این شرکت بخشی با نام Dior Home یا بخش مردانه دیور نیز دارد که محصولات بهداشتی مردان را تولید می کند، هم چنین در سال های اخیر،Baby Dior مخصوص البسه بچه گانه تاسیس شده است.نام برند دیور امروزه در سراسر جهان شناخته شده است و محصولات آن به صورت آنلاین و در فروشگاه هایبزرگ به فروش می رسد.

    دیور هم چنین با شریک خود یعنی جکووس رووت مبادرت به عقد قراردادهایتجارت مد پیش قدم می شد. به طوری که به همراه شریک خود قراردادهای پرسودی در زمینه لباس های خزدار و جوراب های زنانه می نوشت. هم چنین کریستین دیور در سال 1948 میلادی اولین عطر زنانه کهبسیار ویژه و بوی بسیار مطبوعی داشت، را به نام یگانه خواهر جوانش با نام کاترین تولید کرد.

 

عطرهای معروف دیور

 

    کریستین دیور که از خانه های عطر قدیمی است، اولین نسخه عطری خود را در سال ١٩٤٧ معرفى كرده است.اولین عطر دیور با نام میس دیور« Miss Dior » ارائه شد که نام این عطر به یاد خواهرش Catherine Dior نام گذاری شده است. از عطر، ادکلن، ادوپرفیوم و ادوتویلت های محبوب و پرطرف دار این برند می توان به Dior Addict, Dior Homme, Fahrenheit, Poison, Sauvage, J`adore اشاره کرد.

    از جمله طراحان و عطرسازانى كه با مجموعه ديور همكارى داشته اند می توان Edmond Roudnitska, Guy Robert, Beatrice Piquet, Pierre Bourdon, Maurice Roger, Max Gavarry, Domitille Michalon, Jean Martel,Paul Vacher, Florence Idier را نام برد. امروزه محصولات خوش بو کننده عطرهای دیور نظیر عطرها و ادکلن های بسیار مختلفی می باشد و سلیقه هر فردی را پوشش می دهد. قیمت بسیار بالای محصولات دیور باعث شده است تا این برند به یک برند لاکچری مبدل شود.

 

خانه مد دیور چیست؟

 

    همان طور که گفتیم خانه مد دیور و تاسیس برند دیور توسط حمایت های مالی مارسل بوساک به سرعت انجام گرفت و در سال ۱۹۴۷ به صورت رسمی عرضه محصولات خود را آغاز کرد.مارسل بوساک فرد ثروتمندی بود و سرمایه ای که به کریستین دیور برای تاسیس خانه مداش تخصیص داده بود، رقمی زیادی به حساب نمی آمد و همین موضوع باعث شده بود تا او به چشم یک سرگرمی به این کسب و کار نگاه کند و در تصمیمات دیور دخالت چندانی نداشته باشد. همین مساله به شخص دیور، این امکان را داد، تا بتواند از توانایی خود در طراحی استفاده نماید و ایده هایش را بدون هرگونه مخالفتی در این شرکت اجرا کند.مارسل بوساک (مارشال بوشاک) برای تاسیس برند دیور مبلغ ۶ میلیون فرانک فرانسه و ۸۰ نفر کارمند را در خدمت کریستین دیور قرار داده بود.

 

سهام دار اصلی برند دیور

    عمده سهام برند دیور در سال ۲۰۱۱ به شرکت ال و ام هاش برنار آرنو فروخته شد که معادل حدود ۷۰ درصد سهام دیور بود و این واگذاری، این شرکت به بزرگ ترین سهام دار دیور تبدیل کرد.هم چنین این شرکت توانست حدود ۸۲ درصد از سهام آرای شرکت دیور را نیز در اختیار خود بگیرد.

 

توسعه برند و طراحی های اختصاصی برند دیور

    در سال ۱۹۵۰ میلادی جیکو روئیت ( Jaques Rouët ) اسم « کریستین دیور » را بر روی بسیاری ازکالاهای لوکس از جمله: گردنبند، جوراب، دستکش، شال گردن، کروات، کیف های دستی طراحی کرد.کریستین دیور برای بازیگر آلمانی آمریکایی مارلین دیتریش ( Marlene Dietrich ) در فیلم « وحشت در صحنه » آلفرد هیچکاک ( Alfred Hitchcock ) ، لباس های منحصر به فردی طراحی کرده است.

 

فشن شو برند دیور معروف به « نیولوک»

 

   برند دیور نیز همانند دیگر برندهای مطرح بین المللی دارای فشن شو و هفته های مد اختصاصی خود برای معرفی محصولات اش می باشد. از معروف ترین فشن شوهای این برند، نیولوک نام داردکه سهم بسیار زیادی در سرعت بخشیدن به موفقیت برند دیور داشته است.اولین شوی برند دیور تحت عنوان نیولوک که به معنای نگاه جدید می باشد در سال ۱۹۴۷ ویژه پوشاک فصل های بهار و تابستان ارائه شد. کریستین دیور برای این فشن شو از ۶ مانکن برای معرفی ۹۰ مدل از طراحی هایش استفاده کرده بود. این فشن شو در یکی از سالن های دفتر مرکزی این برند، برگزار شد.

    به مرور زمان فشن شو نیولوک به یکی از فشن شوهای برتر و بسیار مطرح دنیای مد و فشن شد که مخاطبان بسیاری را در طور سال به خود جذب می کرد. این فشن شو به خوبی به رشد برند دیور کمک کرد و چندین سال در مسیر پیشرفت این برند صرفه جویی شد. حال دیگر بازیگران معروف هالییود و هنرمندان دیگر، به یکی از مشتریان این برند لاکچری، پیوسته بودند.این فشن شو علاوه بر کمک به برند دیور به خوبی توانست جایگاه مد و فشن کشور فرانسه را که بعد از جنگ جهانی دوم آسیب دیده بود، ترمیم کند و به جایگاه اصلی اش بازگرداند.

 

درگذشت دیور

 

    کریستین دیور در سال 1957 میلادی در اثر ایست قلبی درگذشت. با مرگ این طراح لباس و تولیدکنندهعطرهای لوکس، بی نظمی های عدیده ای در بخش طراحی لباس ایجاد شد که به موجب آن جیکوس روئیت، مدیرعامل وقت شرکت دیور تصمیم به توقف فعالیت در این بخش نمود. جیکوس به همراه شریک 21 ساله خود، لوران به تولید لباس های خاصی که پوشیدن آن ها آسان بود و جنسی لطیف داشتند اقدام نمود. اما طولی نکشید که لوران نیز در سال 1960 شرکت دیور را ترک کرد.

    چند سال بعد Yvsaint Laurent به طور مستقل برند خود را تاسیس کرد و Marc Bohan جایگزین وی شد و شروع به طراحی و ساخت محصولات جدید کرد. در سال 1989Gianfranco Ferre که او نیز بعدها برند خود را افتتاح کرد، به عنوان طراح به دیور پیوست. هم اکنون نیز مدیریت کمپانی بزرگ دیور در اختیار راف سیمونز از سال 2012 تا به امروز می باشد.

از جمله محصولات برند دیور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

        • عطر زنانه دیور ژدوخ لئوخ

        • دیور رژ لب دیور رژ 775

        • دیور ادیکت او دو توالت

        • دیور اوم اسپورت او دو توالت مردانه 125 میل – کج جعبه

        • عطر زنانه دیور ژدوخ اینجوی

        • ادکلن مردانه دیور هوم کلن

        • عطر زنانه دیور دیور پویزون قرل

        • ادکلن مردانه دیور ساواژ

        • و هزاران هزار محصول لوکس و لاکچری دیگر

 

منابع: پرتال کادمی زیبایی، عطرسرا، Carisama color.com