ممکن است تصور کنید که مد شدن یک رنگ در هر سال، چیزی اتفاقی و یا حاصل سلیقه عمومی است. اما جالب است بدانید که انتخاب رنگ سال هم برای خودش تشکیلات و ضوابطی دارد!در این مقاله از زیورآنلاین به این مطالب جذاب می پردازیم.

    برای توضیح در این مورد، باید به دهه ها پیش، یعنی دقیقا سال ۱۹۶۳ برگردیم، در این زمان یک فارغ التحصیل رشته شیمی به نام لارنس هربرت (Lawrence Herbert) ، شرکت m&j Levine را از برادران لوین خریداری و به نام موسسه خودش ثبت کرد. ایشان یک سیستم برای استاندارد کردن رنگ ها، بنا نهاد.

    به عبارتی یکی از کارهای مهم این شرکت ایجاد سیستم جدیدی برای تطبیق درست رنگ هاست تا مشکلات مربوط به رنگ دقیق را برای صنایع حساس به رنگ مانند گرافیک، چاپ، نقاشی، فشن و ... حل کند. طبق این سیستم به هر رنگ عددی اختصاص داده می‌شد؛ تا مردم برای انتخاب دقیق رنگ دچار اشتباه نشوند.

 

 

    متعاقب این کار، آقای لارنس شرکتی را تأسیس کرد و نامش را پنتون Pantone گذاشت. پنتون به معنی « همه رنگ ها » است. ( پن یعنی همه و تون هم معنی رنگ را می دهد. ) به این ترتیب دیگر مردم و صاحبان صنایع مد، می توانستند به صورت عینی تری در مورد رنگ ها با هم تبادل نظر داشته باشند.

    به زودی این شرکت با تبلیغ در هفته های مد نیویورک برای خود، شهرتی کسب کرد. سپس پای هدایا و اشیای با برند و مارک پنتون به میان آمد و پس از آن فروشگاه ها و بوتیک هایی با این برند، پا گرفتند. حتی کافه تریایی در موناکو تأسیس شد که اغذیه را بر اساس رنگ، به مشتری ها پیشنهاد می کرد. این کالاها یا اغذیه البته واقعا توسط خود پنتون تولید نمی شدند، اما تحت مجوز و لیسانس این شرکت تولید و توزیع می شدند.

    جالب است بدانید که استانداردهای رنگ پنتون، یکی از سیستم های استانداردی که توسط مرجع بین المللی رنگ یا (International Colour Authority (ICA مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کارهای مهم این شرکت ایجاد سیستم جدیدی برای تطبیق درست رنگ هاست تا مشکلات مربوط به رنگ دقیق را برای صنایع حساس به رنگ مانند گرافیک، چاپ، نقاشی، فشن و ... حل کند. طبق این سیستم به هر رنگ عددی اختصاص داده می‌شد؛ تا مردم برای انتخاب دقیق رنگ دچار اشتباه نشوند. در اکتبر ۲۰۰۷، شرکت ایکس رایت، شرکت عرضه کننده ابزارها و نرم افزارهای اندازه گیری رنگ، شرکت پنتون را به قیمتی معادل ۱۸۰ میلیون دلار، خریداری کرد.

 

 

با این مقدمه می رسیم به «رنگ سال»

    پنتون هر ساله در همایشی رنگ سال را انتخاب می کند و این رنگ، خیلی زود توسط طراحان و صاحبان صنایع پوشاک و مد، مورد توجه قرار می گیرد و وارد محصولات شان می شود. جالب است بدانید که برای اولین بار در تاریخ، سال ۲۰۱۶، دو رنگ سال داشتیم. آن دو، در طیف رنگ صورتی و آبی بودند و به صورت دقیق یکی از این رنگ ها صورتی کم رنگ و دیگر موسوم به baby blue معروف است که البته معادل خوبی در فارسی برایش پیدا نکردیم.

    البته پنتون رأسا، دست به انتخاب رنگ سال نمی زند و این کار را بعد از نظرخواهی از طراحان دکور و مد، تولیدکنندگان صنعتی و خرده فروشان انجام می دهد.گاهی، فراگیر شدن استفاده از یک رنگ سال زمان بر می شود و مدت بیش تری طول می کشد تا رنگ در اذهان و سلایق مردم جا بیافتد.