راه های مختلفی برای تشخیص دادن بدلیجات از طلا وجود دارد که در این مقاله از زیورآنلاین در مورد آن صحبت می کنیم. امروزه به دلیل بالا بودن قیمت طلا، معمول شده که خانم ها و آقایان از بدلیجات استیل و انواع دیگر بدلیجات به جای طلا استفاده می کنند و البته هیچ عیبی هم ندارد که شما از بدلیجات استیل استفاده نمایید. حال اگر تکه زنجیر یا پلاکی در خیابان یا درب خانه خود پیداکرده اید و نمی دانید ارزش مند است یا نه و نمی توانید تشخیص دهید طلا است یا بدلیجات استیل و یا اگر طلا و بدلیجات استیل زیادی در خانه دارید و برای مراقبت از طلای خود می خواهید این بدلیجات استیل را از طلا دور نگه دارید. لازم به ذکر است زیورآلات و بدلیجات از جنس استیل، طلا را می خورد. راه هایی برای تشخیص بدلیجات استیل از طلا هست که ما در این مقاله از زیورآنلاین برای شما آورده ایم.

 

گاز گرفتن طلا

 

    اولین راهکار برای تشخیص طلا از بدلیجات استیل گاز گرفتن آن است، بله طلای خود را با دندان تان گاز بگیرید. اگر جنسی که گاز می گیرید بدلیجات استیل باشد جای دندان شما بر روی آن نمی ماند ولی اگر طلا باشد حتما جای دندان تان بر روی آن می ماند و شما مطمئن می شوید زیورآلات تان، از جنس استیل نمی باشد. البته این کار بسیار در مسابقات مرسوم است اگر دقت کرده باشید قهرمانان المپیکی وقتی مدال طلا می گیرند، مدال خود را گاز می گیرند تا ببینند طلا هست یا این که مدال استیل را به جای طلا به آن ها داده اند، پس شما هم این کار را برای تشخیص طلا از بدلیجات استیل انجام دهید.

 

استفاده از آهن ربا

 

 

    دومین راهکار برای تشخیص بدلیجات استیل از طلا همان استفاده از آهن ربا می باشد. اگر آهن ربا دارید همین الان بیاورید و امتحان کنید. بدلیجات استیل حتما به وسیله آهنربا جذب می شوند، اما طلا و نقره خالص به آهنربا نمی چسبد. در صورتی که از مغازه ای طلا خریداری کرده اید و این طلا به آهن ربا می چسبد احتمالا ناخالصی طلای تان زیاد است یا تقلبی است یا به عبارتی دیگر شما بدلیجات استیل را به جای طلا خریداری کرده اید. این احتمال نیز وجود دارد که بدلیجات استیل با روکش آب طلا خریداری کرده باشید.

 

قرار دادن طلا درون ظرف آب

 

 

 

   اگر زیورآلاتی خریده اید و به آن شک دارید که طلا است یا بدلیجات استیل بهتر است ظرف آبی را آورده و زیورآلاتی که خریداری نموده اید را درون آن قرار دهید اگر طلا باشد حتما به زیر آب فرو می رود و اگر بدلیجات استیل، یا طلای قلابی باشد به زیر آب فرو نمی رود.

 

صدای زنگ طلا

    برای تشخیص بدلیجات استیل از طلا فلز دیگری آورده و به زیورآلاتی که نمی دانید طلا است یا بدلیجات استیل بزنید. اگر به طور مثال زیورآلاتی پیدا کردید صدای زنگ و ارتعاش زنگ گونه داد این زیورآلات طلا می باشد و اگر نه احتمال این که جنس این زیورآلات از بدلیجات استیل باشد زیاد است.

 

قرار دادن یخ بر روی زیورآلات

    طلا و نقره اصل و خالص یک شگفتی جالب دارند و برای تست طلای اصل از نوع تقلبی یا تست طلا با بدلیجات استیل می توانید از این راه استفاده کنید. فلز طلا، مخصوصا نقره خیلی سریع دمای هوای پشت خود را به طرف دیگر منتقل می کنند و سریع طرف دیگر زیورآلات شما یخ می زند و به دمای صفر درجه می رسد. از طرف دیگر با قرار دادن یخ بر روی زیورآلات نقره یا طلای شما که در دمای اتاق بوده است مشاهده می شود که سرعت ذوب یخ سریع تر می شود و این راه یک راه جالب برای تشخیص طلا و نقره اصل از بدلیجات استیل و نوع طلای تقلبی می باشد. بدلیجات استیل این خصوصیت را ندارد و خود عایق است.

 

تست با اسید

    شما می توانید طلای اصل را از نوع تقلبی و بدل یا به عبارتی بدلیجات استیل را از زیورآلات اصل با اسید تست کنید. مراقب باشید فقط یک قطره کوچک از اسید کافیست تا نتیجه مطلوب را جهت تشخیص طلا از بدلیجات استیل به شما بدهد و اگر زیاد اسید بریزد و زیورآلاتی که خریداری کرده اید از نوع طلا باشد، ممکن است و حتما طلای شما را می خورد. پس از ریختن اسید بر روی طلا، رنگ آن قسمت به قرمز، قهوه ای و یا رنگ سبز تغییر می نماید. در صورتی که چنین نشد شما بدلیجات خریدید نه طلا که البته رنگ بدلیجات استیل شما پس از برخورد با اسید به رنگ سیاه تغییر رنگ می دهد، اگر نتیجه حاصل از آزمایش دیدن رنگ قهوه ای و سبز و قرمز بود شما طلا خریداری کرده اید و بدین گونه شما قادر خواهید بود طلای اصل را از بدلیجات استیل تشخیص دهد.

 

تست وزن طلا

    شاید برای تان جالب باشد که با کشیدن طلا می توانید آن را از بدلیجات استیل و سایر بدلیجات ها و طلای قلابی تشخیص دهید. این روش که برای تشخیص طلای اصل ار قلابی و تشخیص عیار طلا کاربرد دارد می تواند به شما در تشخیص طلا از بدلیجات کمک کند. اگر آن قدر پول دار هستید که می خواهید شمش طلا بخرید و اطلاعاتی راجع به طلا ندارید و نمی دانید چه طلای اصل را از نوع بدل آن تشخیص دهید می توانید این روش را به کار برده و به راحتی خیال تان را از خرید خود راحت کنید و مطمئن شوید بدلیجات استیل به جای شمش طلا نخریده اید.

    در این روش شمش طلا رو به صورت دقیق وزن کرده و جایی یاد داشت می کنیم. سپس ظرف بزرگی را پر از آب کرده و بر روی ترازو قرار می دهیم و نشان گر وزن ترازو را صفر می کنیم بعد از آن شمش طلا را داخل ظرف آب می گذاریم، طوری که شمش در آب غوطه ور شود. سپس عدد جدید را از روی ترازو می خوانیم و یاد داشت می کنیم. در این مرحله که مرحله تشخیص طلای اصل از بدلیجات استیل است عدد اول را بر عدد دوم تقسیم می کنیم و نتیجه حاصله برای شمش طلا باید عدد 19.32 باشد. بدین طریق شما می توانید طلا را از بدلیجات استیل تشخیص دهید.

 

رنگ رفتگی در زیورآلات

    در صورتی که پس از مدتی زیورآلات یا طلایی که خریداری نموده اید دچار رنگ رفتگی شد به احتمال زیاد شما بدلیجات خریده اید با روکش آب طلا. پس برای تشخیص بدلیجات استیل از طلا می توانید به این مهم نیز دقت کنید تا تشخیص دهید طلا خریداری نموده اید یا بدلیجات استیل آب کاری شده با طلا. این رنگ رفتگی ها احتمالا در لبه های زیورآلات شما مشاهده می شود و اگر با چنین موردی روبرو شدید حتما با فاکتور خرید خود به طلا فروشی رفته و طلای اصل از آن طلا فروشی طلب نمایید.

 

حروف حکاکی شده روی زیورآلات

 

 

    راه دیگری که برای تشخیص طلای اصل از نوع بدل یا بدبیجات وجود دارد توجه به نشانه گذاری های حک شده بر روی زیورآلات و طلایی است که می خرید بر اساس استاندارد همه طلا سازان موظف هستند مشخصات طلا و عیار طلا و استان ساخته شده را بر روی آن هک نمایند و شما در خرید طلا و مصنوعات فلزی می توانید با این روش طلای اصل را از بدلیجات استیل و دیگر نوع های بدلیجات تشخیص دهید. البته نداشتن حکاکی بر روی طلا دلیل بر اصل نبودن طلای خریداری شده شما نیست و اگر طلای شما ساخت قدیم باشد ممکن است این علامت ها را نداشته باشد.

 

سرامیک راه حل آخر

 

 

    یک قطعه سرامیک می تواند کار شما را راه بیاندازد و شما را از سر در گمی در مورد خریدتان نجات دهد و به شما در تشخیص بدلیجات استیل از طلا کمک کند. زیور آلات تان را بیاورید و خیلی آرام بر روی سرامیک بکشید اگر رد بر جای مانده بر روی سرامیک، طلایی رنگ بود طلا خریداری نموده اید و اگر رد بر جای مانده سیاه بود بدلیجات استیل را به جای طلا خریداری نموده اد.

 

منبع: shapino.com