پیش از خرید زنجیر طلا باید چندین نکته مهم را در نظر بگیرید: آیا زنجیر از جنس طلای جامد است؟ عیار طلای به کار رفته در آن چقدر است؟ از چه حلقه ها یا دانه هایی برای ساخت زنجیر استفاده شده است؟ برای آگاهی کامل از این موارد از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

آیا زنجیر از جنس طلای جامد، روکش طلا یا تو توخالی است؟

    یکی از پرسش هایی که پیش از انتخاب و خرید زنجیر طلا باید از خود بپرسید، این است که آیا محصول منتخب شما از جنس طلای کامل است، یا با فلزی دیگر ساخته شده و با طلا روکش شده است.زنجیر با روکش طلا قیمت ارزان تری دارد اما در عوض، پس از مدتی، روکش طلای آن از بین رفته و فلز زیرین آن نمایان می شود.

    در این شرایط باید دوباره به طلا فروشی مراجعه کرده و از متخصصان این امر بخواهید تا دوباره روی زنجیر روکش طلا بزنند. با توجه به چنین مشکلاتی، اگر جزو کسانی هستید که همیشه گردنبند به گردن دارند، پیشنهاد ما این است که طلای جامد بخرید زیرا عمر آن همیشگی است و لازم نیست هر چند ماه یک بار، آن را آبکاری کنید.برخی از زنجیرهای طلایی، تو خالی ساخته می‌شوند. به محض این که این نمونه ها را در دست بگیرید از وزن سبک آن ها متوجه این امر خواهید شد. مصنوعات توخالی در مقایسه با نمونه هایی که کاملا از طلا ساخته شده اند، وزن بسیار سبک تری دارند. در نتیجه قیمت ارزان تری هم دارند.اما ایراد اساسی این محصولات این است که به آسانی شکسته می‌شوند یا ترک بر می‌دارند.

    با توجه به طراحی زنجیر، ممکن است شکستگی قابل تعمیر نباشد و چاره ای جز فروش آن نخواهید داشت. اگر به هر دلیلی ترجیح می دهید طلای توخالی خریداری کنید، باید مراقبت بیش تری از آن داشته باشید.

 

عیار زنجیر طلای مورد نظرتان چند است؟

    هنگام خرید طلا باید به این نکته توجه داشته باشید که هر چه عیار محصول بالاتر باشد، نرم تر خواهد بود و عمر کوتاه تری نسبت به عیارهای پایین تر دارد. اگر در نظر دارید که گردنبند را هر روز استفاده کنید، بهتر است از طلاهای ۲۰ یا ۲۲ عیار چشم پوشی کنید زیرا این مصنوعات خیلی راحت خراش برمی‌دارند و در برابر ضربه مقاومت چندانی ندارند.

    این در حالیست که مثلا طلای ۱۰ یا ۱۴ عیار به این خاطر که فلز طلای کمتری در خود دارند، مقاومت و سختی بیش تری خواهند داشت.البته، باید بدانید طلای کم عیار شاید مقاومت بالایی داشته باشد، اما بدون شک ارزش و بهای کمتری دارد. همچنین برای اشخاصی که به نیکل حساسیت دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. میزان حساسیت‌زا بودن طلاهای کم عیار، بسیار بیشتر از طلاهای خالص تر است.اگر به فلز نیکل حساسیت دارید، به هیچ وجه به سراغ خرید طلای مثلا ۱۰ عیاری نروید. مگر این که مطمئن باشید در ساخت آن از نیکل استفاده نشده است. طلاهای ۱۴ و ۱۸ عیاری برای چنین اشخاصی مناسب تر هستند.

 

حلقه ها و دانه های تشکیل دهنده زنجیر چه شکلی هستند؟

    حلقه‌ زنجیر نشان دهنده مقاومت گردنبند در برابر پاره شدن و شکستن است. یعنی به طور مثال، زنجیرهایی با بافت تخت (طرح امگا) و زنجیرهای جناغی به شدت مستعد پیچ خوردن هستند.از دیگر مدل های مشکل دار زنجیر می توان به زنجیر مارپیچ اشاره کرد. این نمونه خیلی راحت به لباس فرد گیر کرده و پیچ می‌خورد. تعمیر گردنبندی که به این صورت در هم تاب می‌خورد هم تقریبا غیرممکن خواهد بود.هنگام خرید گردنبند، علاوه بر سلیقه شخصی خود باید به طریقه استفاده از طلای خود هم توجه داشته باشید. مثلا اگر قرار است گردنبند را همیشه به گردن داشته باشید و آن را از گردن خود خارج نکنید، توصیه می کنیم نمونه هایی خریداری کنید که ضخامت زیادی دارند و تحمل وزن آویز مورد نظر شما را هم دارند. یعنی پس از گذشت چند ماه، در اثر سنگینی آویز پاره نمی شوند.

    بهترین مدل زنجیر که عمر و پایداری زیادی دارند، مدل های باکس و گندمی هستند. هر دو مدل علاوه بر تحمل وزن بالا، انعطاف پذیری زیادی هم دارند.از دیگر مدل‌های مورد اعتماد هم می توان به زنجیرهای فیگارو، لنگر (مرینر)، قلابی، تسمه‌ای و طنابی اشاره کرد.

 

به قفل زنجیر توجه کنید

    پیش از خرید زنجیر گردنبند، حتما قفل آن را امتحان کنید و مطمئن شوید از آن مدل‌هایی نیست که خیلی راحت باز یا شکسته شود. قفل لابستر یکی از بهترین انتخاب ها برای زنجیر طلاست زیرا به شدت محکم است و به راحتی باز نمی شود. بیش تر زنجیرهای طلا با قفل های حلقه ای عرضه می شوند. این قفل‌ها ارزان تر هستند اما اغلب نازک بوده و پایداری و مقاومت لازم را ندارند. بنابراین، اگر قصد دارید هر روز از زنجیر استفاده کنید، قفل لابستری را انتخاب کنید.

 

نرم بودن زنجیر را امتحان کنید

    یکی از مسایلی که حتما پیش از خرید زنجیر باید به آن توجه کنید، نرم بودن سطح آن است. شاید تصور کنید این موضوع چندان جدی نیست. اما همین قدر بدانید که وقتی سطح زنجیر زبر است، پس از چند ساعت استفاده پوستِ گردن و سینه شما به شدت آزرده و قرمز خواهد شد.

    برای آزمایش و کسب اطمینان از نرمی زنجیر، فقط کافی است انگشتان خود را روی تمامی سطح آن بکشید. یا حتی می توانید زنجیر را روی لباس تان بکشید و ببینید آیا به لباس گیر می کند یا خیر. اگر گیر نکرد، یعنی صاف است و می توانید آن را خریداری کنید.

 

منبع: مجله الکترونیکی پرسته