کک و مک دسته های متمرکز رنگدانه های تیره روی پوست هستند که برخی می گویند یک بیماری پوستی است، بعضی دیگر می گویند عامل سرطان و یا حتی به دلیل سوختن توسط آفتاب به وجود می آیند اما تمامی این موارد اشتباهی محض هستند. در واقع پوست انسان دارای سلول هایی است که بیش از حد رنگدانه تولید می کنند که باعث تغییر رنگ پوست می شود.

 

کک و مک چیست؟

    کک و مک دسته های متمرکز رنگدانه های تیره روی پوست هستند که اغلب در افراد با پوست روشن قابل ملاحظه است. در واقع کک و مک های سلول های تولید کننده رنگدانه تیره نیستند، بلکه دارای سلول هایی است که بیش از حد رنگدانه تولید می کنند که باعث تغییر رنگ پوست می شود.صرف نظر از پیشینه ژنتیکی، کک و مک می تواند روی پوست هر فردی ایجاد شود. با این حال، تعداد کک و مک ارثی است. تشکیل کک و مک به قرار گرفتن در معرض خورشید مرتبط است.

    قرار گرفتن در معرض اشعه UV-B (فرابنفش- بی) باعث افزایش تولید رنگدانه ها و تیره و واضح تر شدن آن ها می شود.کک و مک بیش تر روی صورت دیده می شوند، اما ممکن است در قسمت هایی از بدن که در معرض نور خورشید هستند مانند دست ها نیز ایجاد شوند. تمرکز سنگین رنگدانه ها ممکن است باعث افزایش کک و مک و پوشاندن کامل یک قسمت از بدن مانند صورت می شود. کک و مک در نوزادان نادر و در نوجوانان پیش از بلوغ متداول است.کک و مک بیماری پوستی نیست، اما افراد دارای کک و مک تمرکز ملانین های محافظ نور کمتر و حساسیت نسبت به اثرات مضر اشعه فرابنفش هستند. توصیه می شود که افراد دارای کک و مک تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کرده و از کرم ضدآفتاب استفاده کنند.

 

انواع کک و مک

دو نوع اساسی کک و مک وجود دارد:

کک و مک ساده و کک و مک آفتاب سوخته. کک و مک ساده معمولا برنزه، گرد و کوچک (تقریبا به اندازهی پهنای یک میخ) هستند.کک و مک آفتاب سوخته، اغلب تیره تر، دارای مرزهای نامشخص و نامنظم هستند و ممکن است از اندازه پاک کن ته مداد نیز بزرگ تر باشند. کک و مک آفتاب سوخته بالای پشت بدن و شانه ها که بیش تر در معرض آفتاب سوختگی هستند، متداول تر هستند.

 

جلوگیری از ایجاد کک و مک

    از آن جایی که نمی توان ژنتیک را تغییر داد، اکثر روش های جلوگیری شامل اجتناب از خورشید و محافظت از پوست در برابر آن است: 1.استفاده از کرم ضدآفتاب SPF 502.استفاده از کلاه های لبه دار3.پوشیدن لباس های محافظ در برابر خورشید، مانند شلوار و لباس های آستین بلند4.اجتناب از بیرون رفتن در ساعات اوج تابش خورشید، ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر

 

درمان کک و مک

 

1-آب لیمو:  

    آب لیمو عامل سفید کننده طبیعی است، که باعث روشن تر شدن رنگ کک و مک می شود.

 

2-ماسک های لبنی:

    لبنیات، مانند شیر و ماست نیز روشن کننده هستند و به محو شدن این لکه ها کمک می کنند.

 

3-اسید میوه:

    میوه های مختلف مانند کیوی و توت فرنگی را با هم مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید. اسید این میوه ها باعث لایه برداری می شوند.

 

4-میکرودرمی:

    به دکتر پوست مراجعه کنید تا برای شما لایه برداری به وسیله میکرودرمی را برنامه ریزی کند. (توجه کنید که این فرآیند حتما باید توسط پزشک انجام شود)

 

از ماسک برای رفع کک و مک استفاده کنید

    كك و مك عارضه ای است كه بیش تر در زنان و مردان سفید رو و موبور پدیدار و باعث ناراحتی آن ها می شود. كك و مك نتیجه طبیعی عمل سلول های رنگ ساز است. نقاطی از بدن كه در معرض تشعشع آفتاب قرار می گیرد، بیش تر دچار كك و مك می شود و این بدان علت است كه در اثر تابش آفتاب و اشعه ماورای بنفش، ملانین (ماده رنگی پوست) كه از سلول های رنگ ساز پوست ترشح می شود،

    به طور ناهماهنگ در سطح پوست جمع و باعث به وجود آمدن كك و مك می شود.شما اگر دارای كك و مك هستید بهتر از هركسی می دانید كه كك و مك های تان در تابستان بیش تر و پر رنگ تر از فصل های دیگر است و این به علت نور آفتاب و اثر مستقیم آن در تابستان بر روی پوست صورت (كه احتمالا خشك یا معمولی هم هست) می باشد. پس بهتر است از رفتن به زیر نور خورشید و اثر مستقیم نور آفتاب بر روی پوست صورت تان جلوگیری كنید. بهترین توصیه استفاده از كرم های ضد آفتاب است. توجه داشته باشید كه حتما از مارك مرغوب كشور خودتان كه متناسب با آب و هوای محل ساخته شده استفاده نمایید.باید دانست كه كك و مك به مرور زمان در اثر تأثیر اكسیژن هوا كم رنگ می شود و از بین می رود و به طوركلی مواد آنتی اکسیدان در بهبودی آن ها موثرند. یادتان باشد كه كك و مك برگشت پذیر است، بنابراین پس از مداوا نیز باید از پوست صورت تان مراقبت نمایید.روش گیاهی برای جلوگیری از بروز كك و مك و حفظ پوست از اثر نور خورشید، استفاده از لعاب لوبیا و یا استفاده از پماد گنه گنه است كه بهتر است پوست را با یكی از آن ها چرب نمود.

 

برای از بین بردن كك و مك صورت و محو نمودن آن ها بهترین روش هایی كه می توان برگزید از این قرارند:

- ابتدا پوست صورت تمیز می کنیم و بعد از ماسك های زیر استفاده می نماییم. انتخاب بهترین و مناسب ترین ماسك كه اختصاصا اثرات بیش تری بر روی پوست شما دارند برعهده خودتان است.

- پس از تمیز کردن پوست، آن را با ورقه های نازك پوست گوجه فرنگی كاملا می پوشانید و می گذارید تا یك ساعت روی صورت بماند و بعد صورت را با آب گرم می شویید. این عمل را روزی دوبار تكرار كنید. خواهید دید هر روز كه می گذرد ازكك و مك صورت شما كاسته می شود.

- بعد از تمیز کردن پوست، آب تمشك یا آلبالو را گرفته و آن را روی پوست صورت خود بمالید، به مدت یك ساعت، این عمل راروزی دوبار تا زمانی ادامه دهید كه كك و مك شما از بین برود. بعد از استفاده از این ماسك صورت را با آب گرم بشویید.

تدكر: در هر یك از دو روش بالا اگر قبلا به پوست خود لیمو ترش تازه نیز بمالید روش های درمانی فوق موثر تر خواهند بود.

- یكی دیگراز راه های از بین بردن كك و مك صورت، استفاده ازروشزیراست:پیاز نرگس را كاملا له و سپس سركه را به آن اضافه كنید و حدود یك ساعت بگذارید بماند. بعد این مخلوط را به مدت 30 دقیقه روی صورت ثابت نگهدارید.

- مقداری عسل را روی بخار آب قرار دهید تا حالت مایع و روان پیدا كند. بعد به آن مقداری دارچین كوبیده شده كه در مقدار اندكی آب حل كرده اید اضافه نمایید. (به جای آب بهتر است از سركه استفاده كنید) تا زمانی كه عسل گرم است (طوری كه صورت را نسوزاند) این ماسك را به صورت بمالید و حدود 40 دقیقه روی پوست قرار دهید. بعد صورت را با آب ولرم شست و شو دهید.

تذكر: یكی از اثرات مفید عسل این است كه باعث از بین رفتن كلیه لكه های موجود در روی پوست صورت می شود.

- پوست نارگیل را پس ازجدا نمودن از میوه اش می سوزانید و خاكستر حاصل را بر روی كك و مك صورت بماند و پس از جدا نمودن از میوه اش می سوزانید و خاكستر حاصل را بر روی كك و مك صورت بمالید. اجازه بدهید این ماسك خشك، حدود یک ساعت بر روی صورت بماند و پس ازآن صورت را بشویید.

تذكر: قبل از استفاده از این ماسك لازم نیست پوست را نازك نمایید. هم چنین این ماسك برای درمان خارش مفید بوده و رنگ رخسار را نیز باز می كند.

- مقداری برگ اسفناج تمیز و شسته شده را در ظرفی با كمك چاقو ساتوری كنید تا كاملا ریز و له شود. سپس به آن مقداری روغن زیتون اضافه كنید و به مدت 24 ساعت بگذارید بماند. پس ازآن مدت 30 دقیقه روی حرارت قرار دهید. بعد آن را صاف كنید. حالا این مایع را روی كك و مك صورت بمالید. بقیه آن را در جایی نگهداری و به تدریج از آن استفاده كنید .

تذكر: این ماسك باعث می شود تا رنگ چهره نیز باز شود.

- میوه موز را له نموده، سپس آن را با مغز تخم خربزه مخلوط كنید این ماسك را روی كك و مك صورت بمالید و پس از گذشت 20 دقیقه صورت را با آب سرد بشویید.

 

بهترین گیاهان برای رفع کک و مک پوستی

    با شناخت گیاهان مفید برای رفع لکه های پوستی صورتی زیبا به خود هدیه بدهید. رعایت نکردن اعتدال در خوردن موجب آسیب به کبد و بروز بیماری های پوستی می گردد. دکتر درخشانی یک از متخصصین طب سنتی درباره علت بروز لکه های صورت اظهار کرد: لکه های صورت بیش تر به تغذیه انسان مربوط می شود لذا تغذیه ناسالم به کبد آسیب میزند. کبد 2500 آنزیم در بدن ترشح می کند که اگر تغذیه ناسالم باشد، آنزیم های مورد نیاز بدن ترشح نمی شود و تعادل بدن به هم میخورد.وی افزود: در نتیجه آسیب کبد، نشانه ها و مشکلاتی مثل جوش و لک روی پوست ظاهر می شود. کبد طبیعت گرمی دارد که نسبت به مصرف بعضی از غذاها حساسیت نشان می دهد لذا این حساسیت کبد باعث بروز مشکلات پوستی می شود.

    این متخصص طب سنتی در خصوص منشاء آسیب های پوستی عنوان کرد: آسیب های پوستی دو نوع هستند. آسیب های بیرونی پوست که در اثر عوامل بیرونی مثل آفتاب شدید، تماس پوست با مواد شیمیایی و حساسیت زا و … ایجاد می شود و آسیب های درونی پوست که به صورت لکه ها و جوش، اگزما بر روی پوست ظاهر می شود که منشاء آن کارکرد نادرست کبد است.وی ادامه داد: نباید عاشق یک نوع غذا شویم زیرا در این صورت در خوردن آن اعتدال را رعایت نمی کنیم که باعث آسیب به کبد و بروز بیماری های دیگر در بدن می گردد. بنابراین در طب سنتی غذاهایی را توصیه می کنیم تا کبد به حالت تعادل برگردد و لک ها از بین برود و پوست لطیف و شفاف شود.

    دکتر درخشانی در ادامه گفت: لک و پیس در اثر از بین رفتن سلول های رنگدانه پوست به صورت لک های سفید بر روی سطح پوست در تمام قسمت های بدن ظاهر می شود که علت آن متعادل نبودن کبد و تغذیه ی نامناسب فرد است.دکتر درخشانی در مورد راه های درمان لک های پوستی گفت: کبد مرکز غم است و زود آسیب می بیند پس باید به سلامت آن اهمیت دهیم. معمولا برای بیمارانی که مشکل حاد پوستی داشته باشند، مصرف لبنیات را که باعث خستگی کبد می شود، متوقف می کنیم و برای جبران کلسیم مورد نیاز فرد 4 مغز که شامل فندق، بادام، پسته و گردو است را جایگزین لبنیات می کنیم.

    وی در ادامه درباه مصرف گوشت برای بیماران مبتلا به بیماری های پوستی تاکید کرد: مصرف زیاد گوشت نیز مانند لبنیات موجب آسیب به کبد می گردد بنابراین مصرف بیش از 3 مرتبه در هفته گوشت قرمز را توصیه نمی کنیم لذا می توان کمبود پروتئین را با استفاده بیش تر میوه و سبزی جبران نمود.این متخصص طب سنتی در خصوص پرهیزهای غذایی در دوره های درمان لک های پوستی می گوید: بسته به نوع و شدت آسیب پوستی افراد، در درجه اول حذف لبنیات و گوشت قرمز را توصیه می کنیم و در مرحله بعد پرهیز از خوردن غذاهای آماده، فست فود و تنقلات مثل چیپس و پفک و … به بیمار توصیه می کنیم.

    وی در مورد تاثیر استفاده از ضد آفتاب برای پیش گیری از بروز لک در صورت اذعان داشت: بهتر است افراد زمان را به گونه ای انتخاب کنند تا کمتر در معرض تابش شدید نور خورشید قرار بگیرند.دکتر درخشانی در پایان درباره دوره درمان لک های پوستی گفت: اگر بیماری از نوع خفیف باشد، دورهی درمان آن سه هفته تا یک ماه زمان می برد و اگر بیماری حاد باشد، درمان آن 4 تا 6 ماه به طول می انجامد.

 

منبع: پورتال جامع تفریحی ناز وب