یکی از دغدغه های مردم هنگام خرید انگشتر طلا این است که آن را با سنگ انتخاب کنند یا بدون سنگ؟ آن چه عموم مردم در نظر دارند این است که خرید زیورآلات طلا با سنگ، از ارزش آن هنگام فروش می کاهد. بدین معنی که در هنگام فروش وزن سنگ از طلا کم شده، در نتیجه مقدار زیادی از ارزش پول شما کم می شود.

    در این مقاله از زیورآنلاین به این بحث جذاب و پرمخاطب پرداخته ایم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.انگشتر یکی از زیورآلاتی است که هم در بین خانم ها و هم آقایان طرفداران زیادی دارد. برای خرید بهترین انگشتر طلا باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

به انگشتان خود توجه کنید

    انگشتر طلای خود را با توجه به مدل انگشتان خود که می تواند، کشیده، کوتاه، عریض و یا لاغر باشد انتخاب کنید. به این صورت که اگر انگشتان بلند و لاغری دارید، می توانید انگشترهایی با نگین کوچک و گرد استفاده کنید. توجه داشته باشید که جواهرات بزرگ و بسیار برجسته مناسب این انگشتان نیستند. برعکس برای انگشتان عریض، توپر و کوتاه از انگشترهای بزرگ تر با نگین مستطیلی استفاده کنید. انگشت های کوتاه با انگشترهایی که نگین های لوزی و اشکی دارند بسیار زیبا می شوند.

 

در انتخاب سایز انگشتر طلا دقت کنید

    انگشتر طلا باید به راحتی از بند انگشت عبور کند، اما آن قدر بزرگ نباشد که در انگشت دائما بالا و پایین برود. انگشتر اگر تنگ باشد روی انگشت جا می گذارد و دست کردن و درآوردن آن هم مشکل است.

 

به داخل انگشتر طلا خوب نگاه کنید

     انگشترهای یک تکه و توپر، در استفاده راحت تر هستند. انگشترهایی که از داخل دارای ناپیوستگی هستند، روی انگشت شما جا باقی می گذارند.

 

به نوع پایه انگشتر دقت کنید

    پایه انگشتر دارای انواع مختلفی مانند پایه چنگه ای، پایه دیواره دار، پایه کانالی، پایه خوشه ای، پایه سنگ فرشی و... است. این مسئله مخصوصا در انگشترهای مخصوص بانوان بسیار اهمیت دارد، پایه هایی مانند پایه چنگی به دلیل برجستگی در بالای نگین، در تماس با لباس، روسری مو و...گاهی آسیب رسان می شود. این پایه ها زیبایی بسیاری دارند، اما باید توجه داشت اگر برای استفاده دائم می خواهید آن را انتخاب کنید ممکن است با تمامی اشیای اطرافتان درگیر شوید!

 

برای عاشقان جواهر، آیا ضرر می کنیم؟

    خرید جواهر نکاتی دارد که اگر به آن توجه کنید، ارزش پول شما حفظ خواهد شد. البته همان طور که می دانید، سرمایه ای مانند طلا در این زمینه بی رقیب است و نباید انتظار داشته باشید که به اندازه خرید طلا سرمایه شما حفظ شود، اما اگر طرف دار جواهر هستید برای خرید انگشتر طلا به این نکات زیر توجه کنید:

    خریداران جواهرات باید این نکته را در نظر بگیرند که برای خرید خود به جواهری هایی مراجعه نمایند که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارند، چه بسا بهتر آن که خود او مونتاژ کننده نیز باشد. منظور از تولید کننده، در اصل مونتاژ سنگ بر روی پایه تولید شده در کارخانه های معتبر است.دومین موضوعی که اهمیت دارد این است که فروشنده موظف به ارائه ی شناسنامه ی معتبر (certificate) از کالای ارائه شده است. این شناسنامه دارای ویژگی های مختلفی از آن محصول است، که در زیر آورده شده است:

 

میزان وزن سنگ کالا به صورت تفکیک شده به معیار قیراط (carat)

    واحد سنجش وزن در تجارت جواهرات قیراط است، هر 5 قیراط برابر با 1 گرم است. قیراط را با نماد ct نشان می دهند که با یک نگاه اجمالی در شناسنامه کالا قابل رویت است.

 

درجه کیفیت سنگ از نظر وجود ناخالصی و یا پاک بودن (clarity)

    برای سنجش این موضوع نیاز است که شما از فروشنده درخواست نمایید تا ذره بین (لوپ) خود را در اختیار شما بگذارد. روش استفاده از لوپ بدین صورت است که این وسیله را باید به چشم نزدیک کرد و کالا را هم به همین ترتیب کمی جلو و عقب برد، تا کانون عکس پیدا شود و کالا واضح دیده شود. حال باید با دقت کامل به سنگ ها نگاه کرد، و در صورت مشاهده لکه های سیاه و یا خطوط سفید به شکل برفک، این سنگ دارای درجه پایینی از clarity است. لازم به ذکر است که در استفاده از لوپ دوچشم باید کالا باز باشد. نکته دیگر این که این وسیله به صورت استاندارد حتما 10x باشد. قدرت بالاتر دال بر کیفیت آن نیست.

 

کیفیت سنگ از نظر رنگ (color)

    شاخصه های مربوط به رنگ، بسته به نوع سنگ متفاوت است. برای مثال سنگ الماس که مورد سلیقه همگان است را مورد بررسی قرار می دهیم. در سنگ الماس، هیچ نوع رنگی نباید در درون سنگ دیده شود و سنگ باید کاملا بی رنگ و شفاف باشد. برای تشخیص این مورد نیز می توان از لوپ استفاده کرد. در نظر داشته باشید اگر سنگ الماس روی کالا سوار نشده باشد و به صورت عمده در دست باشد، باید حتما بر روی کاغذی با رنگ سفید دیده شود.

 

درجه کیفیت سنگ از نظر کیفیت تراش به تفکیک نوع سنگ (cut)

    سنگ های زینتی زمانی که از معدن استخراج می شوند به صورت شکسته اند و هیچ گونه زیبایی ندارد. این هنر سنگ تراش است که به آن ارزش و زیبایی می دهد. انواع تراش به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود:

    • تراش دامله (کابوشن): این نوع تراش مختص سنگ ‌های نیمه قیمتی مانند عقیق و فیروزه است.

    • تراش فّسِت: در تراش جواهرات قیمتی از تراش فست استفاده می شود که ازانواع مختلف آن می توان به تراش برلیان (round)، پرنس، باگت، مارکیز، امِرالد، اووال، اشک و....اشاره کرد.

 

تعداد سنگ های سوار شده بر روی کالا به تفکیک نوع سنگ

    در شناسنامه کالا درج کامل تعداد سنگ های سوار شده بر روی کالای نهایی به تفکیک نوع سنگ بسیار مهم و با ارزش است و نشان دهنده دقت تولیدکننده می باشد.

 

منبع: ایران ژس