تنها طرف داران و دوست داران واقعى زارا درک مى کنند که چه حس خاصى مى توان به یک کفش، کیف یا لباس خاصی داشت که زمانى پرطرفدار بوده و حالا نوستالژیک مى باشد. پس بنابراین در این جا براى علاقه مندان این برند به معرفى این برند پرطرف دار و برخى از محبوب ترین محصولات نوستالژیک آن مى پردازیم، البته تنوع و طیف محصولات زارا بسیار زیاد مى باشد.

 

 

تاریخچه

    شرکت زارا در زمینه پوشاک و لوازم جانبی (اکسسورى) فعالیت دارد و مقر اصلى این شرکت در ارتشیو، گالیسیای اسپانیا واقع مى باشد.زارا ناو سرفرماندهی گروه فروشگاه های زنجیره ای ایندیتکس محسوب می شود. کمپانی ایندیتکس یک مجموعه بزرگ نساجی و طراحی اسپانیایی و بزرگ ترین گروه مد جهان است، که به غیر از زارا، مالک برندهای دیگری، مانند ماسیمو دوتی، پول اند بر، اویشو، اوترکه، استرادیواریوس و برشکا نیز است.

    این شرکت در سال ۱۹۷۵ توسط روزالیا مرا گوینتیا و آمانسیو اورتگا تأسیس شده است. زارا در زمینه فست فشن یا مد سریع فعالیت دارد، فست فشن به این معنا است که آخرین طرح های مد کت ویک در کم ترین زمان ممکن در تعداد انبوه با قیمت ارزان تر تولید مى شوند، که توسط فروشگاه هاى خود این برند عرضه مى شوند تا با این روش طرفداران مد معاصر را جذب نماید و فروش بالایى داشته باشند. برندهاى مشهور و شناخته شده از جمله زارا، اچ اند ام (M&H)، سی اند ای (A&C) و پریماک (Primark) در زمینه فست فشن فعالیت دارند.

    شرکت زارا در سال ١٩٧٥ میلادى توسط آمانسیو اورتگا (Amancio Ortegaا) و رزالیا مرا (Rosalía Mera) تاسیس شد، این برند اصلی شرکت ایندیتکس (Inditex) است که هم چنین به عنوان بزرگ ترین خرده فروش پوشاک در جهان شناخته مى شود و در ضمن این گروه مد داراى برندها دیگرى از جمله ماسیمو دوتی (Massimo Dutti)، پول اند بیر (Pull&Bear)، برشکا (Bershka)، استرادیواریوس (Stradivarius)، اویشو (Oysho)، زارا هوم (Zara Home) و یوترک (Uterqüe) را شامل مى شود.

    شرکت زارا از سال ٢٠١٧ میلادى، بیش از بیست مجموعه لباس را در هر سال عرضه و ارائه می کند.در سال ٢٠١٥ میلادى، زارا در فهرست رتبه بندى بهترین برندهای جهانی (Interbrand) در جایگاه رتبه ٣٠ این فهرست قرار گرفت. اگر چه پوشاک زارا مقرون به صرفه هستند، ولى هم چنین به عنوان یکی از بزرگ ترین برندهای پیش رو در دنیای مد شناخته مى شود، در ٢٢ مى سال ٢٠١٩ میلادى طبق آمار مجله فوربز (Forbes)، ارزش برند زارا در حدود ١٣.٥بیلیون دلار تخمین زده است!

    زارا داراى بیش از ١٧٠٠ فروشگاه در ٨٦ کشور در سراسر جهان مى باشد که بیش از ٤٥٠ میلیون اقلام مختلف از پوشاک و اکسسورى را در هر سال تولید می کند، که مجموع فروش سالیانه این برند حدود ١٣ میلیارد دلار برآورد شده است و به عنوان ٣ تا برند بزرگ که در زمینه فست فشن فعالیت دارند شناخته مى شود.

 

 

 

    آمانسیو اورتگا (Armancio Ortega) اولین فروشگاه زارا را در سال ١٩٧٥ میلادى در لاکرونیای اسپانیا افتتاح نمود. اولین فروشگاه دارای محصولات ارزان قیمت مشابه مدل های پوشاک مد روز، محبوب و پرطرفدار بود و سپس آمانسیو اورتگا فروشگاه های دیگرى را نیز در سراسر اسپانیا باز کرد. در طی دهه ١٩٨٠ میلادى آمانسیو اورتگا روند طراحی، تولید و توزیع را تغییر داد تا زمان تولید را کاهش دهد و به شیوه سریع ترى به مد جدید واکنش نشان دهد، که او آن را اینستَنت فشن (instant fashions) نامید. این بهبود در دنیای مد شامل استفاده از اطلاعات در حوزه فناوى و استفاده از تیم های طراحان به جای طراحى انفرادى مى باشد.

    آرمانسیو اورتگا متولد ٢٨ مارس ١٩٣٦ میلادى مى باشد، که یکی از تاجران میلیاردر مشهور اسپانیایی است. او بنیان گذار و رئیس سابق گروه مد ایندیتکس مى باشد که برای فروشگاه های زنجیره ای پوشاک و اکسسورى زارا مشهور شده است. آرمانسیو اورتگا یکی از بنیانگذاران این برند مشهور مى باشد، که همیشه هم راه با بیل گیتس (Bill Gates) به عنوان یکى از ثروتمندترین افراد جهان شناخته می شوند.

    در اواخر سپتامبر ٢٠١٨ میلادى، ارزش خالص دارایى هاى آرمانسیو اورتگا ٧٠ میلیارد دلار برآورد شد و او را دومین فرد ثروتمند در اروپا پس از برنار آرنو (Bernard Arnault) تاجر و کارآفرین فرانسوى قرار داد و در ضمن در فهرست ثروتمندترین افراد جهان در رتبه ششمین این فهرست جاى گرفت. او رئیس خانواده اورتگا (Ortega family) است، خانواده اورتگا یک خانواده اسپانیایی مشهور مى باشد که پنجمین خانواده ثروتمند جهان و ثروتمندترین خانواده در اروپا هستند. اکثریت ثروت خانواده از شرکت پوشاک ایندیتکس و فروشگاه گل سرسبد آن زارا کسب شده است. در ماه نوامبر سال ٢٠١٨ میلادى، ارزش دارایى هاى خالص این خانواده ٧٣.٨ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

    در ضمن آرمانسیو اورتگا به عنوان ثروتمندترین خرده فروشان جهان شناخته مى شود.او چهارمین و جوان ترین فرزند خانواده بود، که در استان لئون اسپانیا متولد شده و دوران کودکی خود را در لئون اسپانیا سپری نمود.سپس وى به علت کار پدرش که کارگر راه آهن بود، ناگزیر مدرسه را ترک کرد و در سن ١٤ سالگی به استان لاکرونیای اسپانیا رفت و مدت کوتاهی پس از آن او در یک مغازه محلى دوخت پیراهن دست دوز به نام گالا (Gala) به کار مشعول شد، که هنوز هم این فروشگاه در کنار مرکز لاکرونیا واقع مى باشد که کار در این فروشگاه به او طرز دوخت لباس ها دست دوز را آموخت.در سال ١٩٧٥ میلادى، او اولین فروشگاه زارا را با همسر سابق خود روزالیا مرا (Rosalia Mera) افتتاح نمود.

    در سال ٢٠٠٩، زارا بخشی از گروه ایندیتکس بود که ٥٩.٢٩ درصد سهام این شرکت متعلق به آرمانسیو اورتگا بود و از بیش از 6000 فروشگاه شامل برندهاى زارا، ماسیمو دوتی، پول اند بیر، برشکا، استرادیواریوس ، اویشو، زارا هوم و یوترک را شامل مى شود و بیش از ٩٢.٠٠٠ کارمند دارد. در سال ٢٠١١ میلادى، آرمانسیو اورتگا بازنشستگی قریب الوقوع خود را از گروه ایندیتکس، شرکت مادر زارا اعلام نمود و پابلو الیلا (Pablo Isla) به عنوان جانشین معرفى شد که هم اکنون او مدیر عامل اجرایی و رئیس هیات مدیره شرکت ایندیتکس مى باشد.از سال ٢٠١٦ میلادى، آرمانسیو اورتگا حدود ٦٠ درصد سهام شرکت ایندیتکس را دارا مى باشد.

 

زندگى خانوادگى آرمانسیو اورتگا

    آرمانسیو اورتگا بسیار در مورد زندگى خصوصی و شخصى اش محافظه کار و محتاط مى باشد، به طورى که تا سال ٢٠١٢ میلادى او تنها با سه روزنامه نگار مصاحبه کرده بود. در سال ١٩٦٦ میلادى، او با روزالیا مرا ازدواج کرد که در سال ١٩٨٦ میلادى از او جدا شد و سپس در اوت ٢٠١٣ میلادى روزالیا مرا در سن ٦٣ سالگی فوت کرد. در سال ٢٠٠١ میلادى، او با همسر دومش فلورا (Flora) ازدواج نمود و او دارای سه فرزند مى باشد. از سال ٢٠١٧ میلادى، آرمانسیو اورتگا هم راه با همسرش در لاکرونیا زندگی مى کند.

 

 

    آرمانسیو اورتگا برای شیوه زندگى ساده اش مشهور مى باشد، اولویت او یک شیوه زندگی ساده و دور از حواشى است، به گونه اى که تا سال ١٩٩٩ میلادى هیچ عکسی از آرمانسیو اورتگا منتشر نشده بود. او از پوشیدن کراوات اجتناب می کند و معمولا ترجیح می دهد که یک لباس ساده یکسان که شامل یک بلوز آبی، پیراهن سفید و شلوارهای خاکستری را بپوشد، که جالب است که هیچ کدام شان از محصولات زارا نیستند.

 

نام گذاری زارا

    در ابتدا آمانسیو اورتگا نام زوربای (Zorba) را با الهام از فیلم کلاسیک زوربای یونانی (Zorba the Greek) براى نام گذاری فروشگاه خود در نظر داشت ولى بلافاصله منصرف شد، زیرا او متوجه شد که در همان محدوده و نزدیکى یک رستوران با همان نام مشابه وجود دارد، سپس آن ها حروف تابلو که قبلا سفارش داده بودند، را به صورت زارا «Zara» مرتب ساختند. اعتقاد بر این است که حرف اضافی "a" از یک مجموعه اضافی از حروف برای این شرکت ساخته شده است.

 

    جالب است که بدانید، در زبان اسپانیایی هر دو حروف "Z" و "C" به صورت ث (th) تلفظ می شوند و به همین جهت بعضى مواقع این برند را ثرا (Thara) مى نامید، ولى به صورت رسمى نام این برند زارا تلفظ مى شود.

 

جهانی شدن برند زارا

    در سال ١٩٨٨ میلادى، شرکت زارا گسترش خود را از طریق شهر پورتوی پرتغال آغاز نمود. زارا در سال ١٩٨٩ میلادى وارد ایالات متحده امریکا شد و سپس در سال ١٩٩٠ میلادى با ورود به بازار فرانسه به گسترش خود ادامه داد که در ضمن در دهه ١٩٩٠ میلادى، زارا با وارد شدن به بازار مکزیک (١٩٩٢ میلادى)، یونان، بلژیک و سوئد (١٩٩٣) گسترش یافت. در اوایل دهه ٢٠٠٠ میلادى ، زارا اولین فروشگاه های خود را در ژاپن و سنگاپور (٢٠٠٢ میلادى)، روسیه و مالزی (٢٠٠٣)، چین، مراکش، استونی، مجارستان و رومانی (٢٠٠٤ میلادى)، فیلیپین، کاستاریکا و اندونزى (٢٠٠٥ میلادى)، کره جنوبی (٢٠٠٨)، هند (٢٠١٠ میلادى) و آفریقای جنوبی و استرالیا (٢٠١١) افتتاح کرد.امروزه بیش از ٢٢٠٠ فروشگاه زارا در ٩٣ کشور وجود دارد، از جمله ٧٨ فروشگاه این برند مشهور در ایالات متحده امریکا واقع مى باشد.

 

فروشگاه آنلاین زارا

    در سپتامبر ٢٠١٠ میلادى، زارا بخش بوتیک آنلاین خود را راه اندازی نمود. در ابتدا این وبسایت در کشورهاى اسپانیا، بریتانیا، پرتغال، ایتالیا، آلمان و فرانسه آغاز به کار کرد، در ضمن در ماه نوامبر همان سال شرکت زارا این سرویس خود را در پنج کشور دیگر نیز گسترش داد که شامل کشورهاى اتریش، ایرلند، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ مى شد. شرکت زارا فروشگاه های آنلاین خود را در ایالات متحده امریکا از سال ٢٠١١ میلادى راه اندازى نمود و سپس این فروشگاه هاى آنلاین زارا در روسیه و کانادا از سال ٢٠١٣ میلادى و هم چنین در مکزیک، رومانی و کره جنوبی از سال ٢٠١٤ میلادى و هند در ٤ اکتبر ٢٠١٧ میلادى آغاز به فعالیت نمودند.


نحوه تولید و پخش محصولات در فروشگاه هاى زارا

در سال ١٩٨٩ میلادى، زارا کارخانه خود را در شهر لاکرونیا، اسپانیا تاسیس نمود. زارا حدود ٨٠٠ هزار اقلام مختلف پوشاک و اکسسورى را هر ساله تولید مى کند که هر ساله حدود ١٢ هزار طرح جدید را ارائه مى دهد. فروشگاه زارا دارای محصولات مختلفى از جمله پوشاک مردانه و زنانه مى باشد و در ضمن پوشاک کودکان (Zara Kids) را شامل مى شود. طبق گزارشات موجود، زارا تنها یک هفته زمان نیاز دارد تا یک محصول جدید را براى عرضه در فروشگاه هاى خود تولید نماید.

    اکثر محصولات زارا در کشورهای مجاور مانند اسپانیا، پرتغال، ترکیه و مراکش تولید می شوند. در حالی که برخی از رقبای زارا تمامى محصولات خود را در آسیا تولید می کنند، شرکت زارا نیمی از تمامى کالاهای شیک و مد روز خود را در کارخانه های متعلق به این شرکت در کشورهاى اسپانیا، پرتغال و ترکیه تولید مى کند که به خصوص در گالیسیا، شمال پرتغال و ترکیه تولید می کند. ولى پوشاک زارا که داراى عمر طولانی تر هستند، همچون تی شرت به تامین کنندگان کم هزینه تر که به طور عمده در آسیا هستند، جهت تولید سپرده مى شوند ولى بسیاری از همتایان رقیب زارا هم چون برند اچ اند ام (H & M) ، گپ (Gap) و غیره در حال حاضر به دنبال کاهش هزینه ها با برون سپاری تولید هستند به کشورهای در حال توسعه که دستمزد کار آن ها نسبتا کم است.

 

    این برند جهانى داراى حجم تولید خیلی زیاد است، که بیش از ١٠ درصد از کل جمعیت جهان است. محصولات زارا بر اساس روند مصرفی و سلیقه مشتریان عرضه می شوند. زنجیره عرضه محصولات جدید زارا به این صورت مى باشند که از طریق حمل با کشتى دوبار در هر هفته به فروشگاه های زارا براى عرضه ارسال مى شوند. پس از اتمام طراحی محصولات زارا، مدت ١٠ الى ١٥ روز زمان مى برد تا براى عرضه به فروشگاه ها برسند. تمامى محصولات و پوشاک زارا از طریق مرکز اصلى این شرکت که واقع در کشور اسپانیا توزیع می شوند تا محصولات تازه بازرسی، مرتب سازى، برچسب گذاری شوند و براى بارگیری در کامیون ها جهت عرضه به فروشگاه زارا آماده شوند، که معمولا عرض مدت ٤٨ ساعت این محصولات جدید تحویل داده می شوند.

 

 

    زارا در هر سال بیش از ٤٥٠ میلیون اجناس گوناگون تولید می کند. در زارا هرچند حجم کار عظیم است ولی با این حال برخی از محصولات که در زارا موجود هستند به صورت کار دست مى باشند همچون دوختن ظریف کارى یا جزئیات منحصر به فرد مثل دکمه های مروارید در یک ژاکت زنانه یا جزئیات گلدوزی روی یک ژاکت، هنوز با دست انجام می شود. چه طور ممکن است؟ ساده است، زارا حدود ٣٠٠٠٠ طرح در سال تولید می کند که البته همه آن ها نیاز به انجام کار دست ندارند. به این ترتیب تولید با حجم زیادی از طرح هاى مختلف را شامل مى شود تا موجب جلب توجه مشترى بیش ترى شود.

 

محبوبیت زارا

    زارا یکی از مشهورترین برند های جهان است. شاید برخى از افراد فکر کنند با وجود برندهاى مشهورى همچون شَنل (Chanel)، هرمس (Hermès)، لویى ویتون (Louis Vuitton)، گوچى (Gucci) و امثال این برند هاى سرشناس و نامدار جهانى زارا حرفى براى گفتن ندارد ولى زارا خصوصیات خاص خود را دارد. گر چه محصولات این برند داراى کیفیت کم ترى در مقایسه با محصولات برندهاى خاص و برندهاى هاوت کوچر مى باشند و البته محصولات زارا قیمت بسیار ارزان تر نیز دارند که در ضمن این برند به دلیل تنوع محصولات و شیوه منحصر به فردى که دارد طرفداران خاص خود را دارا مى باشد که افراد معمولى جامعه و حتى مشهور را شامل مى شود.

 

 

    شهرت بین المللی زارا برای قیمت های شگفت انگیز مناسب اجناس این برند و سبک استایل این برند است که دلیل محبوبیت این برند در سال ها متولى مى باشد. زارا همیشه آخرین طرح هاى به روز و مد را ارائه مى نماید که مطابق آخرین مد روز جهان هستند که به همین دلیل داراى طرفداران زیادى در سراسر جهان مى باشد، به خصوص میان افراد تنوع طلب که همه دنبال طرح هاى جدید و آخرین مدل هاى دنیا مد مى باشند.توجه نمایید همین طور که پیش از این ذکر کردیم، این شرکت می تواند طی مدت چهار تا پنج هفته یک محصول جدید را طراحی و در فروشگاه های خود عرضه نماید و هم چنین قادر است که اقلام موجود در فروشگاه خود را ظرف دو هفته تغییر دهد.

    اگر طراحی جدید در عرض یک هفته داراى باز خورد خوبى توسط مشتریان نباشند، آن ها را از مغازه هاى خود خارج می کند، در ضمن سفارشات بیش تر لغو می شوند و طراحی جدید دنبال می شوند. زارا دارای طیف وسیعی از طرح های اصلى است که تمامى طول یک سال موجود هستند، ولى برخی از طرح های مد امکان دارد در قفسه های کم تر از چهار هفته باقی بمانند، که این امر باعث می شود، همواره طرفداران برند زرا از بازدید طرح هاى تازه این برند لذت ببرند.

 

 

استراتژی تبلیغات شرکت زارا

    زارا محصولات خود را به صورت اوت لت (Outlet) که نوعى از حراجى (Auction) برای اجناس یا محصولات از مجموعه هاى فصل هاى قدیمى یا محصولات معیوب مى باشد، را به صورت تک و عمده (Wholesale) به فروش مى رسانند و میتوانید از سایت مختلف همچون اى بى (Ebay) یا فروشگاه هاى اوت لت شاپ (outlet shop) همچون لِفتیز (Lefties) پوشاک و اکسسورى زارا را خریدارى نمایید.

 

نمونه های موفق زارا در سال های اخیر

در سال ٢٠١٢ میلادى، کیف های چرم بوفالو را مى شد تقریبا در همه جا مشاهده کرد که بسیار محبوب شده بودند، به خصوص زمانى که در دستان مدل مشهور امریکایى الیویا پالرمو (Olivia Palermo) دیده شدند به اوج محبوبیت دست یافتند. این کیف هاى زارا در رنگ هاى مختلف از جمله قهوه اى روشن و آبى سیر موجود بودند، ولى محبوبت ترین آن ها در سیاه کلاسیک هستند.

دامن هاى کوتاه زارا به طرز شگفت انگیزى محبوب شدند و طرفداران زیادى داشتند، به طورى که برای یک مجموعه فصل اضافی نیز نسخه هاى جدید از این مدل زارا براى تولید تمدید شدند.

کیف نئونى مدل کلاچ جعبه اى از مجموعه تابستان ٢٠١٣ زارا به معنای واقعی کلمه در همه جا در سال ٢٠١٣ میلادى مشاهده مى شدند. اگر چه این کیف کلاچ در رنگ هاى نارنجی و صورتی در دسترس بودند ولى رنگ زرد این مدل محبوب ترین رنگ این مدل بود. ما هنوز هم امیدواریم که این مدل کیف هاى خاص دوباره تولید شوند.

کت با آستین های تزیین شده با میخ هاى نقره اى از مجموعه زمستان ٢٠١٣ زارا بسیار پرطرفدار بودند، به طورى که هر جا مى رفتیم چند نفر را مى دیدیم که این کت هاى زمستانى را بر تن دارند که در رنگ هاى خاکى و آبى سیر بودند.

تاپ مدل شانه اى از مجموعه تابستان ٢٠١٦ زارا به یکى از ترند هاى محبوب آن سال تبدل گشته بود و در تابستان به یکى از مدل هاى محبوب تبدیل شد، که بسیار پرطرفدار بودند.

شلوار با نوار از مجموعه تابستان و پاییز ٢٠١٦ زارا یکی دیگر از موارد پر فروش که باز هم دلیلى محبوبیت فراوان آن مدل مشهور الیویا پالرمو بود. او این مدل شلوار را براى هفته مد (fashion week) پوشید و سپس آن ها بلافاصله به اوج محبوبیت رسیدند.

در زمستان سال ٢٠١٧ میلادى، کت هاى چرم زارا با یقه و سر آستین هایى از پشم گوسفند یکى از محبوب ترین ترندهاى آن سال بودند که بین طرفداران این برند رایج و پر طرفدار شده بودند.

کت و شلوارهاى رنگی در زمستان ٢٠١٨، یکی از پر فروش ترین پوشاک برند زارا بوردند که با رنگ هاى پاستل، صورتی کم رنگ، لیمویى، آبی روشن و سبز نعناعى که به ترند محبوب آن سال تبدیل شدند. در ماه فوریه در هفته مد روز لندن (London Fashion Week) در همه جا دیده مى شدند.

 

سخن آخر

    امیدواریم که این مطالب از زیورآنلاین مطلوب میل شما عزیزان بوده است. لطفا از دیگر مطالب سایت دیدن نمایید و به دوستان خود نیز اطلاع رسانی کنید. با تشکر از حوصله ای که به خرج دادید.

 

منبع: تک دیل، ویکی پدیا