اروپا همچون فلسفه و هنرهای مختلف در زمینه ی جواهرات در جهان پیشگام بود .در قرن هجدهم اشتیاق به جواهرات در کاخ های اروپایی تنها به زنان محدود نمی شد و مردان نیز در استفاده از جواهرات با زنان رقابت داشتند .

    سنگ های قیمتی قرن ۱۸ به خواستگاه الماس که در سال ۱۷۲۸ در برزیل کشف شد بسیار مدیون است . این معدن ابتدا توسط پرتغالی ها اداره می شد و سپس به دست سرخ پوست ها افتاد و به لطف این معدن دسترسی به الماس در اروپا به طرز چشم گیری افزایش یافت.

   همچنین برای طراحی جواهرات نیز بدان توجه شد. به طور معمول جواهرات به سبکی طراحی می شدند که به صورت ترکیبات مختلف تک سنگی استفاده شوند.برای مثال سنجاق سینه هایی وجود داشتند که از سینه تا پهلو را می پوشاندند. علاوه بر این معمولا سنگ های بزرگ و گران بها به عنوان تک سنگ تهیه می شدند، بنابراین می توانستند در ترکیب جواهرات مختلف جا به جا شوند و استفاده مجدد می شوند. در بسته طلایی ساخته شده برای حاکم ساکسون در اوت سال ۱۷۲۴ دو قطعه بزرگ عمیق وجود داشت و جواهرات وی در درسدن نگهداری می شدند .

 

 

مردان نیز از جواهرات استفاده می کردند

    تک سنگ ها و سنگ هایی که برای جواهرات طراحی می شوند مستقیم روی لباس دوخته می شوند. در کاخ های اروپایی مردان در استفاده از جواهرات با زنان رقابت داشتند. سال ۱۷۹۲ در لندن در زیر پیراهن ابریشمی و سبز رنگ ملکه شارلوت، بندی بود که با شش دسته گل الماس زینت شده بود.

    دو دسته الماس بزرگ از موهای چتری وی آویزان کرده بودند و مقدار زیادی طلا در موهایش استفاده می کردند. سال ۱۷۷۰ از مروارید، طلا و گل برای موهای فرخورده استفاده می کردند. مهم ترین بخش این مساله تصاویر مینیاتوری معروف مراسم عروسی بود. هم چنین جواهرات در تصاویر با شکوه و جلال به نمایش گذاشته می شدند. ترکیبات جواهری بسیار اندکی از قرن هجدهم در دوره ما وجود دارد. چرا که آن ها برای طرح ها و مدل های دیگر تغییر پیدا کرده اند و اگرچه کیفیت ساخت خوبی داشتند، اما کم ارزش بودند. ترکیبات طلا شبیه به الماس ساخته می شدند و این نو آوری از آن دوره باقی مانده است.

 

 

گسترش فراوان طلا

    در قرن ۱۹ معقوله تجارت توسعه پیدا کرد و به محدوده جغرافیایی گسترده ای راه یافت و هم چنین مواد جدید کشف شدند. بنابراین استفاده از طلا بین تمام طبقات اجتماعی گسترش یافت.

 

دو پیشرفت مهم براین موقعیت تاثیر گذار بود:

    یکی گسترش جهانی نتیجه تحقیقات باستان شناسی و فرصت برای گسترش این تحقیقات از طریق ارتباط و دیگری احیای جنبش تاریخی امثال گوتیک و رنسانس به دلیل افزایش ملی گرایی بود. نمونه های تاریخی برای معرفی هویت ملی مجددا طراحی شدند. در کشور ایتالیا تاثیر این دو پیشرفت روی طراحی طلا در شرکت کستلانی در رم مشاهده شد. این شرکت که تمام محصولات خود را با اهداف سیاسی صادر کرده بود، تمام طلاهای کشف شده در ایتالیا در قرون وسطی را به منظور متحد شدن این کشور در جنگ دوباره تولید کرد.

 

رویکرد « هنر نوین » در جواهرات

    رویکرد هنر در جواهرات فقط در اروپا وجود داشت. پس از آن که اواخر سال ۱۸۵۰ خطوط تجاری با ژاپن باز شد، کارهای هنری این کشور صادر گردید. سال ۱۸۵۰ در لندن بازارهای بزرگ و نمایشگاه های بین المللی از ابداعات و شیوه های هنری حمایت کردند. اواخر این سده، ایده های اصلاحات طراحی، قاره اروپا را به سمت هنر نوین یا جنبش هنر جدید هدایت کرد. هنر نوین به طرز شگفت انگیزی جواهرات اولیه را تولید کرد که بدین منظور از طلا، نقره و لعاب با روش قالب گیری استفاده می شد .

 

ورود طراحان به صحنه

    با افزایش فروشگاه های جواهر فروشی در قرن بیستم، تعداد زیادی از شرکت ها طرح هایشان را ثبت کردند. برادران فیلیپ یا بروگدن در لندن، فالیز یا ویز در پاریس نام برند نبودند. برعکس اواخر قرن نوزدهم آن ها طراحان غیر تجاری، اما بسیار تاثیر گذاری داشتند. در این دوره طراحان به خصوص بسیاری از آن هایی که از جواهرات گذشته پس از جنگ الهام گرفته بودند، وارد صحنه شدند و تا امروز آن را حفظ کرده اند .

 

منبع: نشریه طلا و جواهر

 

.