تناسب اجزای صورت با یک دیگر نقشی اساسی در زیبایی هر چهره ای دارد و متناسب بودن ابعاد چانه در صورت با دیگر اجزای تشکیل دهنده صورت نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. یک چانه کوچک باعث برجسته به نظر رسیدن بینی و یا غبغب می گردد.

    اغلب افرادی که چانه کوچکی دارند از این مشکل خود بی خبر هستند و زمانی از آن مطلع می شوند که برای جراحی بینی و یا غبغب به نزد پزشک متخصص مراجعه می کنند وجود این مشکل برای آن ها شرح داده می شود و به این افراد توصیه می گردد که جهت کسب نتیجه دلخواه ابتدا چانه فرد می بایستی اصلاح گردد.

 

خط عمود از لب آسان ترین روش برای تشخیص

    پرسش مهمی که اکنون در ذهن ما شکل می گیرد این است که چگونه می توان مشکل کوچک بودن چانه را تشخیص داد؟ برای بررسی متناسب بودن ابعاد چانه نیاز است تا تصاویری از تمام رخ، سه رخ و نیم رخ فرد تهیه شود و سپس پزشک اظهار نظر نماید اما معیار ساده تری نیز وجود دارد، به طور کلی از نمای نیم رخ حالت ایده آل این است که خط عمود که از لب به پایین کشیده می شود با چانه مماس گردد و در صورتی که نوک چانه عقب تر از این خط باشد ممکن است علت آن اشکال در چانه، فک و یا دندان ها وجود داشته باشد، به همین دلیل جهت اصلاح آن معاینه اولیه بسیار مهم است.

 

روش های سرپایی یا عمل جراحی، کدامیک را ترجیح می دهید؟

    جهت برجسته کردن چانه به طور کلی چهار روش عمده وجود دارد که عبارتند از:

 

• تزریق فیلر:

    تزریق چند سی سی از فیلرهای اسید هیالورونیک و یا هیدروکسی آپاتایت یک روش غیرتهاجمی و سرپایی بوده که با بیحسی موضعی انجام می شود و می توان با توجه به چهره فرد به کمک آن ارتفاع و یا پهنای چانه را افزایش داد. مدت ماندگاری فیلترها ما بین یک تا سه سال می باشد.

 

• تزریق چربی:

    این روش یکی دیگر از گزینه های غیرتهاجمی موجود بوده که نیازی به بستری شدن و سپری نمودن دوران نقاهت ندارد. چنانچه فرد نیاز به تغییرات حجم در چند نقطه از چهره مانند گونه، چانه، خط خنده و زیر چشم ها داشته باشد تزریق چربی یکی از بهترین انتخاب های موجود می باشد. چربی یک حجم دهنده مناسب برای اجزای صورت محسوب شده و مزیت آن طبیعی بودن و احتمال ناچیز ایجاد عوارض، ماندگاری نتایج می باشد. تزریق چربی همراه با مقداری تورم همراه خواهد بود که ظرف مدت هفت الی چهارده روز از بین خواهد رفت و تغییرات مطلوب در چهره شخص پدیدار می گردد. نتایج ماندگار با ۲ یا ۳ تزریق با فاصله ۶ ماهه ایجاد خواهد شد.

 

• پروتز چانه :

    پروتزهای سیلیکونی با ایجاد یک برش داخل دهان در جلوی استخوان چانه قرار داده می شوند و به صورت دائمی مشکل کوچک بودن چانه ها را برطرف می نمایند.

 

• روش جراحی منتوپلاستی :

    این روش برای افرادی که چانه بسیار کوچکی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش استخوان فک برش داده شده و به میزان مورد نیاز جلوتر آورده خواهد شد و ثابت خواهد شد تا ارتفاع یا برجستگی چانه افزایش پیدا کند. افرادی که به دنبال انجام جراحی زیبایی بینی می باشند می توان به صورت همزمان این دو جراحی را انجام داد.

 

منبع: پرتال پزشک من